
Tecavüzün estetiği olur mu?
Öyle Bir Geçer Zaman Ki dizisinin senaristi Coşkun Irmak'ın "Estetik çektik" sözleri tartışılıyor
Tecavüz sahnesiyle tartışma konusu olan 'Öyle Bir Geçer Zaman ki' dizisinin senaristi Coşkun Irmak, geçtiğimiz akşam konuk olduğu bir televizyon programında tecavüz sahnesi üzerinden gelişen tepkilerde haksızlık yapıldığını söyleyerek eleştirileri yanıtlamıştı.
"Öncelikle o tecavüz sahnesinde çocuğun tanık olduğu yazıldı, o doğru değil. Çocuk tecavüzden sonra annesini görüyor. Ben o sahneyi çok ince bir şekilde tasarladım. İnanın o sahneyi aylar önceden düşünmeye başladım. Ayrıca estetik olarak da çok başarılı buluyorum. Ben senarist olarak değerlendirip estetik bulurum ancak bunun toplumdaki yansıması farklı olabilir. Bu gerçeğin bu kadar çıplak bir şekilde aktarılması rahatsız etmiş olabilir. Tabii bu rahatsızlığın sebepleri üstüne de düşünmek gerekir." diyen Irmak'ın sözlerini, çok tartışılan tecavüz sahnesini, "Tecavüzün estetiği olur mu olmaz mı?"yı yapımcı ve yönetmenlere sorduk.
İşte farklı görüşler...
'Estetik tecavüz sahnesi çekmek tabii ki mümkün, o sahne de öyleydi'
GOLD Film Sahibi Faruk Turgut
Dramatik yapı içerisinde ihtiyaç duyulan bir sahneyse, bu sahnenin olması yapıyı güçlendirecekse, olayların akışını başka bir boyuta taşıyacaksa tabii ki estetik bir tecavüz sahnesi çekilebilir. Seyirciyi irite etmeden, rahatsız etmeyecek boyutta, duyguyu ön planda tutarak bir sahne planlamak mümkün. İlla her şeyi göstermek gerekmiyor. Çok usturuplu, mantıklı, edebiyle de yapılabilir bu iş. Ki Öyle Bir Geçer Zaman Ki'de de böyleydi.
Bu işin doğru çekilmesi mümkün, hayatın içinde varsa bu olay dizilerde de olmak zorunda. Bunlar olmAdan dramatik yapıyı kuramıyorsunuz. Bu işi yapan insanlar da bu olayları teşvik etmek için, övmek için değil yermek için yapıyor, çekiyor. Coşkun Irmak'ın değerlendirmelerine katılıyorum, söz konusu sahneyi de seyrettim, duygusu çok yüksek ve çok düzgün, "Böyle çekilir" cinsinden bir sahneydi. Şimdi biz de yeni sezonda "İffet" ile geliyoruz. Tecavüz sahnesi için aynen Coşkun ırmak gibi aylar öncesinden nasıl en iyisini, en doğrusunu yaparız diye düşünmeye, çalışmaya başladık. Bakalım nasıl olacak?
'Tecavüz tecavüzdür, estetiği olmaz'
MED Yapım Sahibi Fatih Aksoy
Söz konusu diziye bayılıyorum, bir prodüktör olarak çok başarılı buluyorum, hatta kıskanıyorum. Ama bir tecavüz sahnesini estetik çekmek mümkün mü değil mi sorusuna şöyle cevap veririm: Estetik olursa daha kötü olur! Tecavüz tecavüzdür, estetiği gayri estetiği olmaz. Hangisi daha kötü derseniz, keşke estetik çekmeselerdi derim!
'O diziden öyle sahneler gösteririm ki, estetik kuramcılarından özür dilemek zorunda kalırlar!'
Yapımcı Yönetmen Fatih Ömeroğlu
Felsefenin en temel dallarından biri olan estetiği burada bir yerli dizi film üzerinden tartışmayı uygun bulmuyorum. Zira tanımı kişiden kişiye değişse bile sonuçta estetik bütünlükle ve özgün üslupla ilişkili bir kavramdır. Sahne sahne estetik (güzel daha doğru bir kelime) bir yapıt olmaz. O diziden öyle sahneler gösteririm ki yazılanlarda ve özellikle de çekilenlerden ötürü sorumluları değil aferin almak, estetik kuramcılarından özür dilemek zorunda kalırlar.
Hedef saptırmaya çalışmanın hiç anlamı yok. Zira olayın sanat estetiğiyle uzaktan yakından alakası yok. Bahsi geçen tecavüz sahnesi estetik değil, etik kavramı üzerinden tartışılmalı. PT1'de , açık televizyonların %60'ında oynayan, yani çoluk çocuk seyredilen bir dizide bu tip bir sahneyi yayınlamak etik midir, değil midir öncelikle onu sorgulayalım
Küçük Osman dizide annesinin tecavüze uğradığını görmedi, ama diziyi TV'den seyreden küçük Ali buna tüm dehşetiyle şahit oldu ve ne olup bittiğini anladı ne yazık ki. Eğer küçük Ali'nin içine ebeveynleri her tartıştığında babasının annesine tecavüz edebileceği veya annesinin evi terk edebileceği korkusunu yerleştirirseniz işte orada tam anlamıyla
çuvallamışsınız demektir.
Habertürk