Sosyal medyada yayılan mesajlarla ilgili bir yalan dedektörü geliştiriliyor. Sistem, internetteki paylaşımların gerçeği yansıtıp yansıtmadığını eş zamanlı olarak analiz edecek.
Sosyal medya hesaplarının yanlış bilgileri yaymak için açılıp açılmadıklarını tespit etmek de sistemin amaçlarından biri.
Londrada 2011′deki ayaklanmalar sırasında sosyal medyanın kullanılışıyla ilgili verilerl geliştirilen sistem, Twitter mesajlarının, Facebooktaki yorumların ve sağlık forumlarındaki paylaşımların izlenmesine dayanıyor.
Kaynaklar sınıflandırılacak
Araştırmacılara göre, internette yayılan söylenti ve şayialar dört gruba ayrılıyor:
Spekülasyon: Örneğin, faiz oranlarının yükselebileceğinin söylenmesi.
İhtilaf: Örneğin, bir ilacın yan etkileri olup olmadığı konusundaki farklı görüşler.
Yanlış bilgi: Farkında olunmadan yanlış bilgi yayılması.
Dezenformasyon: Doğru olmayan bir bilginin kasıtlı olarak yayılması.
Sheffield Üniversitesinden Dr. Kalina Bontcheva, 2011′de Londradaki olaylar sırasında, yağmacıların organize olmasının engellenmesi için sosyal ağların engellenmesinin gündeme geldiğini hatırlatıyor.
Bontcheva şöyle diyor: Fakat sosyal ağlar yararlı bilgiler de sağlar. Sorun, bunun çok hızla gerçekleşmesi ve doğru bilgileri yalanlardan hemen ayırt edemeyişimiz.
Geliştirilen sistem sayesinde, acil durum hizmetlerinin doğru şekilde yönlendirilebileceğini belirtiyor Dr. Bontcheva.
Sistem uyarınca bilgi kaynakları haber kuruluşu, uzman, görgü şahidi, sade vatandaş ve otomatik yazılım aracı gibi kategorilere ayrılacak. Bot olarak bilinen otomatik uygulamalar, sosyal medya paylaşımlarını yaymakta kullanılıyor.
Ayrıca, sosyal medya hesaplarının geçmişi incelenerek, bunların söyenti yaymak için açılıp açılmadığı incelenecek.
Sonuçların yansıtılacağı bir panelde, sosyal medyada bir söylenti yayılıp yayılmadığı görülebilecek.
Sistem, 18 ay içinde öncelikle gazeteciler ve sağlık görevlileri aracılığıyla test edilecek.
Sisteme, Antik Yunan mitolojisindeki şöhret tanrıçasına atıfla Pheme adı verildi.
Projeye; Warwick, Kings College London, Saarland ve Modul inversiteleri ile Atos, İHub, Ontotext ve swissinfo şirketleri katılıyor.
3 yıl sonunda, özellikle gazetecilerin kullanabileceği bir araç elde edilmesi hedefleniyor.