Psikolojik Testler

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Psikolojik Testler Hakkında Genel Bilgi


Genel olarak bir psikolojik test , standart koşullarda yapılan gözlem yada görüşme anlamını taşır.Psikolojik test bireylerin yeteneklerini , becerileri, performansları, güdüleri,tutumları, savunmaları vb hakkında bilgi verbilecek soruların sorulmasına olanak sağlayan sistemli bir yaklaşımdır.Test maddesi olarak isimlendirilen test sorularının içeriği, şekli ,dizilişi ve sunuluşu standart hale getirilmiş olduğundan, uygulama koşulları bireyden bireyeveya zaman aralıkları içerisinde değişmez.Böylelikle yanıt farklarının ( puanların),ölçme koşullarından değil, ölçülen davranışdaki / nitelikteki bireysel farklılıklardan geldiğini söyleme olanağı elde edilebilir.Testlerin teknik tanımlarına bir örnek olarak şu tanım gösterilebilir: psikolojik test kişinin davranışını standart koşullar altında gözlemek ve tanımlamak için kullanılan sistematik bir yöntemdir.

Kuramsal açıdan kişil farklarının saptanması psikolojinin önemli bir işlevini oluşturur.Bireyler arası farklılıklar, kişiye has niteliklerdir.Bu nitelikler, bireylerin davranışlarını belirlemede ve yordamada önemlidir.Gözlenen davranış farklılıklarına olan kişilik katkısını anlayabilmek için ölçme ve değerlendirmeden yararlanılır.Testlerden elde edilen puanlar kullanılarak zeka, kavrama yeteneği, kaygı, saldırganlık vb. pek çok psikolojik boyutta bireyler bir dağılım çizelgesi üzerinde birbirleri ile karşılaştırılarak farklılık saptanır.Birey için en uygun olan bir okulun, uzmanlaşma dalının, mesleğin, işin yada tedavinin saptanabilmesi, o birey hakkında güvenilir ve geçerli bilgileri üretmekle olanaklıdır.Bireyin psikososyal güçlerini yada yetersizliklerini saptamak, yaşamlarını etkin bir biçimde planlamada yardımcı olmak açısından psikolojik testler önemlidir. Psikolojik testleri sınıflandırmak istersek şu ölçütlerden yararlanabiliriz:

1- Testin (ölçmenin) temel felsefesi
2- Ölçülen davranışın niteliği
3- Testin içeriği
4- Sorulara verilen yanıt türü
5- Testin uygulama şekli
6- Veri toplama tekniği

Psikolojik testleri aşağıdaki gibi guruplayabiliriz:

1- Genek zeka testleri
a) Bireysel zeka testleri
b) Grup zeka testleri
c) Gelişim ölçekleri

2- Özel yetenek ve beceri testleri
a) Özel yetenek testleri
b) Eğitim testleri
c) Mesleki testler
d) Psikomotor ve klinik testler

3- Kişilik testleri
a) Kişilik test ve envalterleri
b) Projektif testler
c) İlgi ve tutum envalterleri
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
KINDER ANGST TESTİ

ADI-SOYADI:
YAŞI :
SINIFI :

Aşağıdaki soruları okuyarak sana en uygun olanı ( x ) ile işaretleyin

1- Bazı çocuklar hayvanlardan benden daha az korkar EVET ( ) HAYIR( )

2- Diğer insanların yanında olsam bile kendimi yalnız EVET ( ) HAYIR( )
hissederim

3- Sık sık başım ağrır. EVET ( ) HAYIR( )

4- Yatağa yattığım zaman çoğunlukla sıkıntılı şeyler EVET ( ) HAYIR( )
düşünürüm

5- Sık sık başkalarının benden hoşlanmadıklarını EVET ( ) HAYIR( )
düşünürüm

6- Çoğunlukla hep bir şeylere üzülürüm EVET ( ) HAYIR( )

7- Bana zor gelen şeylerin başkalarına kolay geldiğini EVET ( ) HAYIR( )
zannediyorum

8- Evde hemen her gün dikkatli olmam söylenir. EVET ( ) HAYIR( )

9- Okulda cezalandırılacağım diye korkarım EVET ( ) HAYIR( )

10- Annem ve Babam benim bazı davranışlarımı EVET ( ) HAYIR( )
durmadan yasaklar

11- Okuldaki derslerimde benimle aynı notu alan EVET ( ) HAYIR( )
arkadaşlarımdan daha fazla endişelendiğimi
düşünüyorum.

12- Gelecek günler için bazen endişe duyarım. EVET ( ) HAYIR( )

13- Sık sık hasta olacağımdan ya da bana kötü bir şey EVET ( ) HAYIR( )
olacağından korkarım.

14- Çoğunlukla sinirliyim. EVET ( ) HAYIR( )

15- Sınıf çalışmalarında ya da sınavlarda diğer
arkadaşlarımdan daha fazla heyecanlandığımı EVET ( ) HAYIR( )
düşünüyorum.

16- Arkadaşlarımın çoğuna evlerinde benden daha EVET ( ) HAYIR( )
fazla serbest davranmalarına izin verilir.

17- Hemen hemen her gün bir şeylere canım sıkılır. EVET ( ) HAYIR( )

18- Utandığım zaman arkadaşlarımdan daha EVET ( ) HAYIR( )
fazla kızarırım.

19- Sık sık anne babamın bana nasıl davranacaklarını EVET ( ) HAYIR( )
düşünür üzülürüm.

KINDER ANGST TESTİ

9-12 Yaşları arasında ki normal çocuklara uygulanır.
Sorulara verilen EVET yanıtları 1’er puan değerlendirilir.HAYIR cevapları ise değerlendirilmez.Testte 19 soru vardır.Bu değerlendirme sonuçlarına göre;

0-5 puan alan çocuklara korkusuz çocuklar,
6-11 puan alan çocuklara ortalama korkuları olan çocuklar,
12-19 puan alan çocuklara korkulu çocuklar denir.

KORKUSUZ ÇOCUKLAR

Bu çocuklar sorunlu çocuklardır.Daha çok atak olurlar,hareketlidirler ve düşünmeden hareket ederler.Okul hakkındaki daha önceki deneyimleri bu çocuklar üzerinde rol oynar.Eğer olumsuz izlenimleri varsa,korkusuz oldukları için davranış bozuklukları gösterirler,derslerinde de başarısız olurlar.

ORTALAMA KORKULARI OLAN ÇOCUKLAR

Özel bir problemleri yoktur.Öğrenmeye istekli motive edilebilir çocuklardır.Psikolojik problemleri olursa dahi bunun üstesinden gelebilirler. Bunlar problemlerinden çok etkilenmeyen çocuklardır.

KORKULU ÇOCUKLAR

Bu çocuklar diğer çocuklara oranla psikolojik problemleri olan çocuklardır.Bu çocuklar için yardımcı bilgiler gerekmektedir.Bu çocuklar üzerinde dikkatle durulmalı ve yardımcı bilgiler toplanmalıdır.Doktora veya terapiste başvurulmalıdır.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Rorschach Testi

psikolojiktestnp8.jpg


Rorschach Testi 10 adet, mürekkep lekelerinden oluşmuş kart içermektedir. Bu 10 kart, Hermann Rorschach’nın yüzlerce kart içerisinden son olarak tayin ettiği 10 karttır. Bu seçimlerdeki temel hedefi ise kartların hem çok somut hem de tam olarak ne olduklarını göstermemesidir. Her kart kendi içerisinde şekil, renk, hareket ve gölge içermektedir. 1, 4, 5, 6, 7 numaralı kartlar koyu renkli, siyah ve beyaz, 2 ve 3 numaralı kartlar siyah ve kırmızı renklerden oluşmaktadırlar. Buna karşılık 8, 9 ve 10 numaralı kartlar renklidir. Her kartın ortak özelliği simetrik ve bir eksen etrafında oluşmasıdır. Bu eksen, 1, 4, 5, 6 ve 9 numaralı kartlarda çok açıktır. Bunun dışındaki 2, 3, 7 ve 8 numaralı kartlarda simetrinin daha çok ayna veya tekrar şeklinde çok belirgin olduğunu görmekteyiz. Tabii ki bir bütün olarak yoğun diyeceğimiz kartlarda beden imgesine gönderme yapmakta, diğer ayna şeklindeki kartlarda nesne ilişkilerine ve daha sonra detaylı şekilde açıklanacak olan kişiler arası tasarımlara gönderme yapmaktadır.

Rorschach Testi, psikiyatrik sınıflamalara uygun olarak bilgi vermekten ziyade, yapısal yaklaşımı benimsemektedir. Hiçbir hastanın birbirine benzemeyeceğini düşünerek herkesi aynı sınıflama altında görmek yerine, tek vakalarla olan zenginliği hesaba katmalıyız. Bir başka nokta da, kişilerin değerlendirilmesinde tek bir testin yeterli olmadığıdır. Rorschach Testi ile tercihen birlikte verilmesi gereken TAT kişileri geniş bir perspektifte değerlendirmede çok yararlıdır. Rorschach Testi çeşitli 7’den 70’e tüm yaş gruplarına uygulanabilen bir testtir. Hasta popülasyonunun yanısıra çok çeşitli alanlarda da, pedopsikiyatri, geriatri, nöroloji, adli psikiyatri ve hatta orduda, bu testin kullanıldığını bilmekteyiz.

Rorschach Testi ile ilgili unutulmaması gereken en önemli noktalardan bir tanesi de bu testle ortaya çıkacak teşhisin anlamının kişilik yapısını değerlendirme olup, etiketleme olmadığıdır. Kişiden elde edilecek test bilgileri onun terapötik çalışmasında önemli bir malzeme olacaktır.Bu test psikolojik testler arasında en az güvenilir olan testlerden biri ama yine de uygulanış bakımından en ilginç testlerden biri olma özelliğini koruyor.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri (MMPİ)

Psikiyatrik tanılama için kullanılır.10 temel alt test ve 3 geçerlik alt testten oluşan 550 soruluk bir testtir. Normal bireylerle bazı psikiyatrik tanı grubuna giren kişileri birbirinden ayırt edebilmek için alt testlere ayrılmıştır. Ayrıca temel alt testlerin yanında testin kullanılabilirliğine ilişkin üç geçerlik alt testi vardır. Bu üç alt test puanları testin ne kadar içten ve doğru yanıtlandığı konusunda bilgi verir. Süre sınırı yoktur.

Testin Türü: Kişilik testidir.

Uygulanacak Yaş Grubu:
16 yaş ve üzerine uygulanır. Uygulanacak Kişi Sayısı: Bireysel veya grupla uygulanır.

Uygulama Şekli:
Bireylerden testteki maddeleri "Evet", "Hayır" ve "Bilmiyorum" şeklinde yanıtlamaları istenir.

Uygulayıcının Niteliği ve Eğitimi:

Ölçme aracını uygulayanlar, psikolojik danışma ve rehberlik, eğitimde psikolojik hizmetler ve psikoloji lisans mezunu olmanın yanında bu ölçme aracıyla ilgili resmi ve özel kuruluşlar ile meslek örgütleri tarafından verilen eğitim yaşantısına katılarak sertifikaya sahip olmaları gerekmektedir.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Stanford Binet Zeka Testi

Bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek amacıyla uygulanan bireysel zeka testidir. Uygulama sonucunda bireye ait zeka yaşı ve zeka bölümü elde edilmektedir. Süreye dayalı bir test değildir.


Testin Türü:
Zeka testidir.

Uygulanacak Yaş Grubu:
2 yaştan yetişkin yaşa kadar uygulanmaktadır.

Uygulanacak Kişi Sayısı:
Bireysel test olduğu için bir oturumda bir kişiye uygulanır. Uygulama Şekli: Uygulayıcı tarafından bireye, yönergeye uygun olarak sorular yöneltilir ve bireyden bu soruları yanıtlaması istenir.

Uygulayıcıların Niteliği ve Eğitimi:
Ölçme aracını uygulayanlar psikolojik danışma ve rehberlik, eğitimde psikolojik hizmetler ve psikoloji lisans mezunu olmanın yanında bu ölçme aracıyla ilgili resmi ve özel kuruluşlar ile meslek örgütleri tarafından verilen eğitim yaşantısına katılarak sertifikaya sahip olmaları gerekmektedir.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (VVISC-R)

Bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek amacıyla uygulanan bireysel zeka testidir. Test, sözel ve performans olmak üzere iki bölümden, her bölüm de bir yedek, 5 ana test olmak üzere altı alt testten oluşmaktadır. Herhangi bir alt testin bozulması durumunda bozulan alt testin bulunduğu bölüme ait yedek test uygulanır. Test sonucunda bireye ait sözel, performans ve genel olmak üzere üç zeka bölümü elde edilir. Bazı alt testleri süreye dayalıdır.

Testin Türü: Yetenek (zeka) testidir.

Uygulanacak Yaş Grubu: 6-16 yaş grubuna yönelik bir testtir.
Uygulanacak Kişi Sayısı: Bireysel bir test olup bir oturumda bir kişiye uygulanır.

Uygulama Şekli: Her alt testin sorularını yönergeye uygun bir şekilde çocuğa yöneltilir ve çocuktan bu soruları yanıtlaması istenir.

Uygulayıcıların Niteliği ve Eğitimi: Ölçme aracını uygulayanlar psikolojik danışma ve rehberlik, eğitimde psikolojik hizmetler ve psikoloji lisans mezunu olmanın yanında bu ölçme aracıyla ilgili resmi ve özel kuruluşlar ile meslek örgütleri tarafından verilen eğitim yaşantısına katılarak sertifikaya sahip olmaları gerekmektedir.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Kuder İlgi Alanları Envanteri

Kuder ilgi alanları envanteri bireyin seçebileceği meslekleri belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Kuder ilgi envanteri ile belirli bir mesleğe olan ilgi değil, genel düzeyde bir meslek alanına olan ilgiyi saptamak amaçlanmıştır. Envanter üçerli gruplandırılmış 504 maddeden oluşmakta ve açık hava, el işi, hesap, ilim, ikna, sanat, edebiyat, müzik sosyal ve büro olmak üzere on alanda ilgiyi ölçmektedir. Sınırlandırılmış bir uygulama süresi yoktur.

Testin Türü: İlgi envanteri

Uygulanacak Yaş Grubu:Lise öğrencilerine uygulanır

Uygulanacak Kişi Sayısı: 30-40 kişiye uygulanabilir.

Uygulama Şekli: Bireylerden farklı meslek alanları ile ilişkili olarak verilen üç durumdan birini "en çok hoşlandığı", bir diğerini de "en az hoşlandığı" etkinlik olarak seçmesi istenmektedir. Üçüncü etkinliğe ilişkin madde ise boş bırakılmaktadır.

Uygulayıcıların Niteliği ve Eğitimi: Ölçme aracını uygulayanlar psikolojik danışma ve rehberlik, eğitimde psikolojik hizmetler ve psikoloji lisans mezunu olmanın yanında bu ölçme aracıyla ilgili resmi ve özel kuruluşlar ile meslek örgütleri tarafından verilen eğitim yaşantısına katılarak sertifikaya sahip olmaları gerekmektedir.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Psikolojik Testler

Psikolojik testler, kullanım amaçlarına, içeriğine ve ölçülen özelliklere göre genel olarak şöyle sınıflandırılır:
· Yetenek Testleri
· Başarı Testleri
· Kişilik Testleri
· İlgi Testleri
· Tutum Testleri
1. Yetenek testleri
Yetenek testleri bireyin zihinsel, mesleki ve kişilik alanındaki potansiyelini ortaya çıkaran testlerdir. Bireylerin yeteneklerinin bilinmesi ilerisi için daha uygun amaçlar belirlemesini sağlar. Yaşama daha planlı bir biçimde hazırlanmasında Kılavuz niteliği taşır. Bireyin yeteneklerinin bilinmesi meslek seçiminde daha kararlı ve gerçekçi seçimlerin yapılmasına rol oynar. Yetenekleri bilinen kişinin gelecek başarısı hakkında güçlü tahminlerde bulunmak olasıdır.
Testler bireylerin yaşları dikkate alınarak hazırlanır ve genellikle çoklu puan veren yetenek testlerinin tercih edilmesi önerilir; çünkü tekli puan veren testlerde olumsuz sonuç alan bireyin özgüveni düşebilir. Çoklu puan veren testler bireyin hem güçlü hem de zayıf yönlerini ortaya çıkartır. Dolayısıyla birey yapabileceği alanlara yönlendirilir ve böylece özgüveninde gereğinden fazla bir düşüş olmaz.
Yetenek testleri genel yetenek, farklı yetenek ve özel yetenek testleri olarak hazırlanır. Özellikle özel yetenek testleri, bazı alanlarda örneğin, resim, müzik, sporda üstün yetenekli olduğu tahmin edilen çocuklara uygulanır. Yetenekleri erken fark edilen çocuklar, zaman kaybı yaşamadan yeteneklerini geliştirme olanağına kavuşurlar.
Farklı yetenek testleri bireylerin dil, mekanik ve soyut algılama yeteneklerini ölçmek amacıyla kullanılır. Bireylerin mesleki yeteneklerini belirlemede kullanılan çok sayıda yetenek testi geliştirilmiştir. Bireylerin düşünme, hafızada tutma, sayısal işlemler yapma, var olan bilgiyi sınıflandırma, problemleri anlama ve çözme gibi zihinsel işlevlerini ölçen araçlara da zihinsel yetenek testleri denilir. Zihinsel yetenekler günümüzde genellikle zekâ testleriyle ölçülmektedir.
Zekâ Testleri: Zekâ testleri bireysel ve grup zekâ testleri olmak üzere iki gruba ayrılır. Grup zekâ testleri aynı andan birden fazla kişiye uygulanırken, bireysel zekâ testleri sadece bir kişiye uygulanacak biçimde hazırlanmıştır. Birçok zekâ testi kültürel özellikler ve değerler düşünülerek hazırlandığı için başka kültürde yaşayan bireylere uygulanmak istendiğinde uyarlama gereği duyulur. Aksi durumda geçerlilik ve güvenirlikleri düşer.
Bireysel zekâ testlerinden Wechsler, Stanford-Binet ve Goodenough zekâ testleri yaygın olarak kullanılmakta ve bu testlere ilişkin kısa açıklamalar aşağıda yer alacaktır.
Stanford Binet Zekâ Testi
Türkçeye çevrilip kültürüme uyarlanan Stanford-Binet zekâ testi, bireysel uygulanan ve kültüre bağlı olarak geliştirilmiş bir testtir. Uygulama bir uzmanın kontrolünde yapılır; uygulayıcı anlaşılır ifadelerle soru sorar veya yönerge verir, bireyden uygun tepkilere vermesi istenir. Uygulama sırasında belir bir süre sınırlaması söz konusu değildir. Uygulama sonunda bireyin zekâ yaşı ve zekâ bölümü elde edilir. 2 yaştan 35 yaşa kadar olan bireylerin zihinsel performansı ölçülebilir. 35 yaşın üstündeki bireyler için de ayrı bir formu bulunmaktadır.
Wechsler Zekâ Testleri
İlk Wechsler zekâ testi 1939 da yetişkinler için psikolog Wechsler tarafından geliştirilmiştir. Kısaca W-B(Wechsler-Bellevue) olarak adlandırılmış ve 1955 yılında yenilenerek WAIS olarak adlandırılmıştır. Daha sonra yeniden gözden geçirilerek WAİS-R denilir. David Wechsler 1949 yılında çocukların da zekâ düzeylerini ölçen bir test geliştirir ve WISC adını verir. 1974 yılında WISC üzerinde bazı değişiklikler yapılır ve WISC- R (Wechsler Intelligence Scale For Children – Revised ) denilerek son şekli verilir. WISC-R 6-16 yaşları arasındaki bireylere uygulanır. Bireysel bir testtir ve yaklaşık bir saatlik zaman diliminde uygulanabilir. Wechsler daha sonra okul öncesi çocuklar için bir zekâ testi geliştirir ve kısaltarak WPPSI olarak adlandırır.
Wechsler’e ait her üç test takımında sözel ve performans bölümleri yer almakta ve her bölüm kendi içinde alt bölümlere ayrılmaktadır. Sözel bölümde yer alan alt testlerle bireylerin genel bilgi düzeyleri, benzerlikleri bulma, sözcük hazinesi, aritmetik, yargılama ve sayıları hatırlama gibi yetenekleri belirlenir. Performans bölümünde bulunan alt testlerle bireylerin resim tamamlama, resim düzenleme, küplerle desen oluşturma, parçaları birleştirme, şifre çözme, labirentlerden geçme gibi eylemsel performansları ölçülür. Wechsler testlerinde sonuç standart sapma yöntemiyle bulunur.
Goodenough Zekâ Testi
3–10 yaşındaki çocuklara uygulanan bireysel zekâ testidir. Çocuğun yaptığı resim belli kriterlere göre puanlandırılır ve zekâ düzeyi saptanmaya çalışılır. Uygulayıcı çocukla karşılıklı oturur ve çocuktan bir insan resmi yapmasını ister. Çocuk resmi yaptıktan sonra uygulayıcı önceden belirlenmiş kritere göre resmi değerlendirir. Örneğin, kulaklar yapılmış mı, kaşlar çizilmiş mi, parmaklar ve parmak sayısı belirtilmiş mi? vb kriterler dikkate alınır ve her bir kısım için önem durumuna göre puan verilir.
Kohs Küpleri Zeka Ölçeği
10 üstü çocuklara uygulanan bir zekâ testidir. 17 adet kart ve desenli küplerden oluşan test, belirlenen sürede tamamlanır, yani sınırlandırılmış bir uygulama süresi vardır. Bireylere tek tek uygulanır.
Grup ve bireysel zekâ testlerinden birkaçı şöyle sıralanabilir:
Otis Testleri
Kuhlman Testleri
Henman-Nelson Testleri
Wesman Personel Seçimi Testi
Cattell Zekâ Testi
Raven Progressive Matris Testi
Goodenough-Harris Çizim Testi
Yetenek Testleri:
Kognitif Yetenek Testleri
Torrance Yaratıcı Düşünme Testi
Toga Genel Yetenek Testi
Macquarrie Mekanik Kabiliyet Testi
Seashone Müzik Yetenek Testi
Goldstein Scheere Testleri
Vigotsky-HanfmanKasanin
Bennet mekanik kavrama testi
Mellenbruch mekanik motivasyon testi
Minnosota kağıt peg-board testi
Kohs Küpleri Testi
Meili Levye Testi
Bonnardell Disket Testi
Crawford Beceri Testi
O’Connar Parmak Becerisi Testi
Tweezer beceri Testi
Stromberg Beceri Testi
Bennet El Aletlerini Kullanma Becerisi Testi
Lahey Puantaj Testi
El-Kol Kımıldamazlığı Testi
Rotary Pursuit Testi
Pursuit Confusion Testi
Sinüzoit Testi
Omega Testi
Crawford Beceri testi
O’Connor Parmak Becerisi Testi
Tweezer Beceri Testi
Stroberg Beceri Testi
Bonnardel Double Labirent testi
Bonnardel Omega Testi
Tourneur Testi
Denver Gelişimsel Tarama Testi
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Psikolojik Testler

2. Başarı testleri
Başarı testleri, bireyin performans seviyesini ölçmek amacıyla geliştirilmiş testlerdir. Testin içeriği bireyin anlama, hatırlama ve problem çözme başarısını ölçmeye dayalıdır. Edward L. Thorndike, hazırladığı testlerle başarı testlerinin gelişmesine büyük katkılar sağlamıştır. Başarı testleri, okullarda öğrencilerin derslerdeki başarı durumunu, endüstri sektöründe çalışanların başarı düzeylerini ve personel alımında uygun elemanları belirlemek amacıyla kullanılır. Standart başarı testleri ve öğretmen yapımı başarı testleri olarak iki gruba ayrılır.
Standart başarı testleri bireyin bulunduğu çevre ve diğer koşulları göz önüne almaz ve genel uygulama olanağı sağlayan bir formatta hazırlanır. Bu testler, uzman bir ekip tarafından hazırlanıp uygulandığı için geçerlilik ve güvenirlikleri öğretmen yapımı başarı testlere göre daha yüksektir.
Öğretmen yapısı testler, içinde bulunulan koşullar dikkatte öğretmenler tarafından hazırlanır ve derslerde öğrencilere öğretilen konuların öğrenilme düzeyini ölçmede kullanılır. Öğrencinin belirli konulardaki durumunu bir bütün olarak değerlendiren bu testler, öğrencilerin öğrenmedikleri bilgi veya konuları saptayabilmektedir. Böylece öğrencinin başarısızlık durumu ve nedenleri ortaya çıkarılabilir. Ayrıca öğretilen konuların sınıf düzeyinde öğrenilme derecesini belirler ve öğrencilerin diğer derslerdeki başarı düzeyleriyle karşılaştırma olanağı verir. Dolayısıyla öğretmenin öğretebilme ve öğretilenleri değerlendirebilme başarısı da saptanabilir.

3. İlgi Envanterleri
İlgi envanterleri bireylerin ilgilerini belirlemek ve kendilerini tanımalarını sağlamak amacıyla geliştirilir. Bu envanterleri ilk olarak E. K. Strong tarafından geliştirilmiştir. Okullarda öğrencilerin ilgi duydukları alanları belirlemek ve doğru mesleğe yönlendirmek için uygulanır. Ayrıca endüstride bireylerin belirli iş alanlarına olan ilgi düzeylerinin saptanmasında kullanılır. İlgi envanterleri bireyin doğrudan verdiği cevaplar ve gözlem aracılığıyla elde edilen verilerle kullanıldığında daha sahici sonuçlara ulaşılabilir. Örneğin, çocukların oyunlarda üstlendikleri roller, okuldaki sosyal ve kültürel etkinliklerdeki görevleri ve hoşlandığı alanlarla ilgili sözel açıklamaları ilgi envanterlerinden alınan sonuçlarla birlikte değerlendirilir.
Bireylerin ilgileri zamanla kişisel etkenler ve çevresel koşulların etkisiyle sürekli değişebilmektedir. Küçük yaşlarda başlayan ilgiler çok sık değişebilir, hatta bir anda birden fazla alana ilgili gösterilebilir. Ancak ergenlikten sonra kısmen de olsa ilgiler sabitlenebiliyor. Bundan dolayı ilgi envanterlerinin ergenlikten önce uygulanması önerilmemektedir. Bireyin bir alana ilgi duyması onun o alanda yetenekli olduğunu ve başarı sağlayacağı anlamına gelmez. Örneğin, doktor olmak isteyen öğrenci tıp eğitimi için gerekli başarıyı gösteremez veya ressam olmak isteyen kişinin resim yapma yeteneği olmayabilir. Bu nedenle öğrenciler sadece ilgilerine göre yönlendirilmemeli, ilgi envanterlerinden elde edilen sonuçlar ile başarı ve yetenek testlerindeki sonuçlar birlikte değerlendirilerek uygun bir alana yönlendirilmelidir.
Kuder İlgi Alanları Envanteri
Mesleki eğilimi ölçen bir envanterdir. Bireyin sadece bir mesleğe olan ilgilisin değil, genel bir meslek alanına olan ilgisini belirler. Bu mesleki alanlar şunlardır: Hava, el işi, hesap, ilim, ikna, sanat, edebiyat, müzik, sosyal ve büro. Üçerli gruplandırılmış 504 maddeden oluşan envanter, herhangi bir süreye sınırlaması yoktur. Daha çok lise öğrencilerine uygulanır. Ortalama 40 kişilik bir gruba uygulanabilir.
İlgilerin belirlemesin için geliştirilmiş testlerden bir kısmı şöyle sıralanabilir:
Strong Mesleki İlgi Envanteri
Lee-Thorpe Mesleki İlgi Envanteri
Gordon Mesleki İlgi Envanteri
Rothwell-Miller İlgi Çizelgesi
Hall Mesleki Yönelim Testi
Ohio Mesleki İlgi Testi
Campbell İlgi Envanteri
Minnesota İlgi Envanteri
Connally Mesleki İlgi Anketi
Mesleki Tercih Anketi
Brook Tepki Testi

""ALINTI""
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst