Gerbera Çiçeği

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Gerbera Çiçeği

gerbera-1.jpg


Giris: Çiçek yaşamın vazgeçilmez bir ögesidir. İnsanlarımız doğanın uyanışını çiçeklerin güzel kokularından, renklerinden algılar. Doğan çocuğumuzu bir demet çiçekle karşılamak, başarılarımızı çiçekle değerlendirmek, hastalarımıza çiçekle geçmiş olsun demek, yitirdiklerimizi çiçekle uğurlamak modern dünyamızın geleneklerinden biridir. Doğanın bir parçası olan çiçekleri etrafımızdaki herkesle paylaşabiliriz. İnsanların yaşamı ne kadar zorlaşırsa zorlaşsın bu aşamada uzatılacak çiçek yaşama sevinci verecektir. Çiçek yetiştirmek tohumdan çiçek oluşumuna kadar emek isteyen zor bir iştir. Çiçekçilik ise, çiçekleri belirli bir uyum içinde bir araya getirip, belirli bir konu yaratarak alıcıya sunmaktır. Çok önemli bir sanatsal çalışmadır. Sipariş alımından, çiçeğin alınıp sunumuna kadar geçen evre içinde titizlikle uyulması gereken kurallar vardır. Dünya çiçekliğiyle boy ölçüşen sektörümüz, kaliteli hizmet ve teknolojiye verilen önemin artmasıyla, kendini günden güne geliştirmektedir. Çalışanların çiçekçilik konusunda bilgili olması yanında; dikkatli, dürüst ve güler yüzlü olması gerekir. Sektörde çalışanlar çağı yakalamalı hatta öncülük yapmalıdırlar. Unutmayalım ki, Ankara başkent yapıldıktan sonra Gazi Mustafa Kemal’in ilk emirlerinden biri, bu kente bir çiçekçi dükkânı açılması olmuştur. Çünkü uygarlığın temel ölçütlerinden biri, kültürün bir boyutudur çiçek sevgisi.

Gerbera%20Daises63x63.jpg


1. ÇİÇEK DÜZENLEME SANATI

1.1. Tarihsel Gelişimi
Çiçekler, insanların yaradılışları ile birlikte doğan, sevgi ve süs kaynağıdır. Çiçekler,
zengin renk, çeşitli koku ve duruşları ile insanları büyülemiştir. Atalarımız çiçekleri
sevmişler, koklamışlar; mevsimine göre, bahçelerinde yetiştirip üretmişler, kaplarda,
vazolarda, odalarını süslemişlerdir.
Mısır’da M.Ö. 2000- 28 yılları arasında Mısır mezarları, kâseler içinde toplu halde
bulunan buket şeklindeki çiçek resimleri ile süslenmiştir. Müzelerde Mısırlılara ait cam,
bronz ve seramik kapların bazılarının içinde çiçek takaçlarına rastlanmıştır.
Yunanistan’da M.Ö. 600-146 yılları arasında ise çiçek düzenleme alanında en büyük
gelişme olmuştur. Yunan çağına rastlayan bu dönemde çiçek düzenlemesine ağırlık
verilmiştir. Bu çağda dinsel törenlerde çiçekler başa çelenk olarak takılırdı. Çiçekler ya
çelenk şeklinde ya da sepet içinde kullanılırdı.
Romalılar M.Ö. 28- M. S. 325 yılları arasında savaşçı askerlerdi. Bu yüzden sanata
olan katkıları çok azdır. Yunanlıların etkisi altında kalmışlar, Roma çağında süs hevenklerini
dekoratif motif olarak kullanmışlardır.
Bizans’da ( M. S. 325 – 660 ) ise; tapınaklar çiçeklerle süslenmiştir. Çiçek
demetlerinin ve süs hevenklerinin yapraklarının yapımında konik ve spiral şekiller
kullanılmıştır. Bizansların çiçek düzenleme zevki kilise duvarlarındaki mozaiklerden
anlaşılmaktadır.
İran’da( M. S. 1300 – 1700 ) ise; Kaşmir deki Moğol bahçeleri İranlıların bahçe ve
çiçekleri çok sevdiklerini gösterir. 14. yüzyıl başında İran sanatında, doğu stilinde vazolar
içinde çiçek düzenlemelerinin başladığı görülür.
Rönesans’ta ( M. S. 1400 – 1600 ) ise; sanatta ilerleme devri etkisini çiçek
düzenlemede de göstermiştir. Alçak boylu kâse ve sepetlerde çeşitli çiçeklerle sıkı dengeli
buketler oluşturmuşlardır.
Hollanda’da ( M. S. 1550 – 1700 ) ise; çiçekler, resimlere fon olarak kullanılmaktan
çıkmış, ana unsur haline gelmiştir. Bu çağın genel karakteristik özelliği çiçeklerin zarif
buketler halinde düzenlenmesi, zengin renklerin kullanılmasına karşın, uygun bir ton
yaratılmış; kuş kafesi, yumurtalar ve meyveler buketlerle birlikte kullanılmaya başlamıştır.
Fransa’da ( M. S. 1715 – 1744 ) ise; günlük yaşantılarda ve şenliklerde çiçek
düzenlemeleri çok kullanılırdı. Bu dönemde ( S ) şeklinde eğri hatlı düzenlemelerin yapıldığı
görülmüştür. Bu yıllarda İngiltere de de, çiçekler yalnızca bahçeleri süslemek amacı ile
yetiştirilmiştir.

tzv109.jpg

Klasik dönemde M. S. 1762 – 1830 yıllarında; Avrupa ve Amerika sanatı klasik çağın
canlanmasıyla bu çağın etkisi altına girmiştir. Süs hevenkleri bu çağda daha zarif bir şekilde
yapılmıştır. Çiçek ve yapraklarla yapılan çelenkler ise eski Roma ve Yunanistan
dönemindeki önemini yeniden kazanmıştır.
Amerika’da 20. yüzyılda bahçecilik kulüplerinin bahçıvanlıkla ilgili olarak
düzenledikleri çiçek gösterilerinde sanatsal çiçek düzenlemeleri yapmaya başladılar. Daha
sonra çiçek düzenleme sanatında geometrik düzenleme şekli kuruldu. Amerikalılar,
Japonlardan çizgi ilkesini, bakışımsız ( asimetrik ) dengeyi, doğa hayranlığını, iyi bir oran
kazanmak için çiçek gövdelerinin kaplara göre ölçülerini öğrendiler. Batılılar, buna toplu
çiçek kümeleşmelerini ve süsleyici deseni ekleyerek daha gösterişli düzenlemeler
oluşturdular. Amerika, Japon çiçek düzeni ( ikebana ) ile Avrupa’ nın küme buket tipini
birleştirerek geometrik formu geliştirildi.

gerbera_bunch.jpg
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
1.2. Genel İlkeleri
Çiçek düzenleme sanatında üç ana ilke vardır. Bunlar:
Birlik
Ölçü
İlgi merkezi
Birlik: Kompozisyonun bütün olarak bir birlik oluşturması, ayrı ayrı kısımların
bir bütün olarak görünüm kazanmasıdır.
Ölçü: Bütün kısımların, birbirleriyle ölçü yönünden uyumu ve oranıdır. Çiçek
düzenlemede çiçekler, yapraklar, kullanılan kap, varsa aksesuarlar, kullanıldığı
yerle orantılı olmalıdır. Genel olarak çiçek sapları uzun bir kapta kabın
yüksekliğinin bir buçuk iki katı, geniş bir kapta ise, genişliğinin bir buçuk katı
olduğu zaman en iyi şekilde görünür. Çok hafif ince bitkiler çizgi desenleri
halinde kullanıldığı zaman ( ince asmalar, tüylü otlar vb. ) bitkinin uzunluğu
kabın iki katı arttırılabilir.
İlgi merkezi: Bir kompozisyonun dikkat çeken ve ilgi toplayan kısmına ilgi
merkezi denir. İlgi merkezinin mutlaka, desenin ortasında olması gerekmez. Bu
bir renk, özel bir çiçek ya da eklenecek ilgi çekici bir gereç olabilir. Göz doğal
olarak desenin o noktasına takılır. İlgi merkezinin oluşturulmasında aşağıdaki konulara dikkat etmeliyiz.
• Şekil: Çiçekleri ya da yaprakları ilgi merkezine yerleştirme şeklidir.

ankara_cicek_gonderme3322.jpg

• Hat: Bir dal, bir sap, çiçekler, tomurcuklar ya da yapraklar serisi, gözü
ilgi merkezine çekecek şekilde yerleştirilir. Genellikle bu noktada pek
çok hat bir araya gelir. Kimi zaman yeni ay ya da S şeklinde tek bir hatla
aynı sonuca ulaşılır.

• Yineleme ( Tekrar) : Bir şeklin, bir birleşimin ya da bir rengin
yinelenmesi de ilgi merkezinin yaratılmasının başka bir yoludur.

• Derece: Büyüklük, renk ya da şekil bakımından kademeli bir değişim
demektir. Bir rengin çeşitli tonları kullanılırken merkeze doğru rengin
tonlarının kuvvetlendirilmesi ile yapılan düzenlemeler örnek verilebilir.

• Zıtlık: İlgi noktası yaratmanın en kolay yolu merkez ile çevresi arasında
zıtlık yaratmaktır.

• Renk: Çiçek düzenleme sanatında ilgi merkezi yaratmak için kullanılan
yolların en etkilisi renktir. Renk, izleyen kişi üzerindeki şekil, büyüklük
ve çizgi etkilerini çoğaltır.
• Denge: Çiçek düzenlemede denge, kompozisyonun parçalarının ne sağa,
ne de sola eğim göstermemesi ile sağlanır. Bunu elde etmek için,
düzenlemede kullanılan gereçler ortada var sayılan dik bir çizginin
çevresinde ağırlık bakımından eşit olarak görülecek şekilde
dağıtılmalıdır.
• Benzer ( Simetrik ) Denge: Merkez çizginin bir yanındaki şekil, aynen
öteki, karşı yandaki şeklin görüntüsünü verir.

• Benzemez ( asimetrik ) Denge: Bir yandaki gereç ağırlık bakımından
karşı yandaki gerece eşit olarak görünmediği zaman elde edilir.

• Uyum ( Armoni ) : Kompozisyonu yaparken kullanılacak dallar ve
çiçeklerin mümkün olduğu kadar birbirine uygun olması gerekir. Bir
kompozisyondaki parçaların birbiriyle ilişkilerindeki uyuma karşı her
insan değişik tepkiler gösterir. Örneğin; baharda çiçek veren çiğdemle,
yazın çiçek açan glayölün birleşmesinden oluşan bir kompozisyon, hem
mevsim farkı hem de büyüklük bakımından uygunsuz düşer. Bu düşünce,
bir orkide – papatya birleşimi için de geçerlidir. Bunlar renk olarak
birbirleri ile uyumlu olsalar da, görünüş bakımından uyumsuz olur.

• Ritim: Çiçek düzenlemede ritim, dondurulmuş hareket olarak ifade
edilebilir. Burada yapılan düzenlemeye bakan kimse, baktığı şeyler
hareketsiz durduğu halde bir hareket varmış duygusuna kapalıdır.
1.3. Çiçek Düzenlemede Hazırlık
Çiçekleri yerleştirmeye başlamadan önce çiçeği yerleştireceğimiz mekânı bilmemiz
gerekmektedir. Yatak odası, oturma odası gibi mekânlarda kullanacağımız kapların bitkiye
uygunluğunu ve odada kullanılacağı yeri belirlemeliyiz. Ayrıca yerleştirilecek çiçek ve
yaprakların birbirine ve desene uygunluğu önemlidir.
Yatak odası için yapacağımız çiçek düzenlemelerinde genellikle küçük, iç açıcı
düzenlemelere yer verilmelidir. Örneğin, küçük bir vazoya yerleştirilmiş menekşe, yaseminle
yapılan düzenleme uygundur. Yemek odası için yapacağımız düzenlemelerde ise, çiçekler
yemek masasının ortasına ya da kenarına konulur. Kullanılan kap ve çiçekler yemek
takımına, masa örtüsüne uygun olmalıdır. Masada oturan insanların birbirini görebilmeleri
için çiçek düzeninin yüksek olmamasına dikkat edilmelidir. Çiçekler kokusuz olmalı, her
yandan görünecek şekilde yerleştirilmelidir.
Çiçek yerleştirmek için kullanılacak kaplar düz renkte olmalı, fazla dikkat
çekmemelidir. Çiçeğin rengi, yerleştirileceği yerin döşeme ve fon rengine uygun olmalıdır.
İlk bakışta kap değil, çiçek gözümüze çarpmalıdır.
Çiçek düzenlemeye başlamadan önce; çiçeklerin dayanıklılık ve tazeliklerinin
korunması için tedbirler alabiliriz.
1.3.1. Kesme Tekniği
I. yöntem: Çiçekler sabah ve akşam saatlerinde, keskin bir bahçe makası ile
çiçeğin özelliğine göre eğik veya düz olarak kesilmeli, kesilen çiçekler zaman
kaybedilmeden su içine konulmalıdır.
II. Yöntem: Saplar su içinde kesilir. Böylece sapın kesik ucu hava ile temas
etmeyeceğinden çiçeğin su özümleme yeteneği azalmaz. Japonların “mizukiri”
dedikleri bu yöntemde amaç çiçek ve yaprakların canlılıklarını koruyabilmektir.
Ayrıca bazı fiziksel ve kimyasal işlemler gerekir. Bitkinin özelliğine göre
değişik işlemler yapılır.
Çiçeklerin tazeliği için: Çiçeklere canlılık veren hidroklorik ve sülfürik asit eriyikleri
suya % 5 oranında karıştırılarak kesilen dal buna batırılır.
Bazı bitkilerin tazeliğini korumak için ise şu işlemler yapılır. Kesilen dal ateşe tutulur,
tuz ya da külle ovulur, kesilen yer dövülür ve su enjekte edilir. Örneğin; yıldız, begonya,
aster, kadife çiçeği, sardunya, menekşe, şakayık gibi çiçekler kesilir kesilmez sapları alkole
batırılır. Kasımpatı, sardunya ve çan çiçeğinin sapı kesilir kesilmez sıcak suya batırılır ya da
ateşe tutulur. Ortancanın sapı kesilir kesilmez ateşe tutulur.
Çiçek yerleştirmeye başlarken çiçekler gözden geçirilir, kurumuş çiçek, yaprak ve
dallar kesilir. Şekli güzel olmayan dallar düzeltilir. Dallar düzeltilirken kırılmamasına dikkat
edilir. Dalın kırılmaması için eller birbirine yakın olarak tutulur, hafifçe bükülerek dala
istenilen şekil verilir. Gerek duyulursa aynı şekilde çiçek sapları da bükülerek düzeltilir.
Çiçek sapları daha ince olduğu için, kırılma olasılığı daha fazladır. Bu nedenle çiçek
saplarının bükümünde daha özenli olunmalıdır.
1.4. Çiçek Düzenleme Şekilleri
Çiçek düzenleme şekillerini üç grupta inceleyebiliriz.

Geometrik şekillerle düzenleme
Japon yöntemiyle düzenleme
Serbest düzenleme

1.4.1. Geometrik Şekillerde Düzenlemeler
Hat şeklinde ve kütle şeklinde olmak üzere iki prensipte düzenlemeler yapılır.
 
OP
GÜLÇİN

GÜLÇİN

Daimi Üye
Katılım
5 Eylül 2008
Mesajlar
2.308
Tepki
2.169
Puan
113
Konum
Doyduğum Yerdeyim.
Mersı rukısım onemlı olan ılgılenmen baska bır zaman gozunde acımadan devam edersın konu ıcerıgı daha fazlaydı aslında kısalttım ben yuregıne saglık..
 
G

guzelcem

Misafir
:hhhhhh::hhhhhh::hhhhhh:Çiçekleri çok seviyorum:) yetiştirmesinide evimde salon çiçeklerim var ilgilenirken huzur buluyorum kursuna gitmişdim hangisini dikersem çiçekleri hemen tutuyor arkadaşlarıma dikmişdim çiçek...emeğine sağlık canısı mucuks sana:hhhhhh::hhhhhh::hhhhhh::hhhhhh::eek:
 

gülo

Aktif Üye
Katılım
27 Haziran 2010
Mesajlar
207
Tepki
221
Puan
43
Yaş
65
Konum
ÜMRANİYE
çok güzeller çiçekleri çok seviyorrrum ama papatyalar benim çiçeklerin en masumu saf çok sevdigim çiçegim
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst