Çalışma verimliliğini etkileyen faktörler

Şahmaran.

Admin
Admin
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
38.082
Tepki
50.395
Puan
113
Ofis ortamında çalışma verimliliğini etkileyen faktörler
Teknoloji ve iletişim sistemlerinin gelişmesi, hiç kuşkusuz iş yaşamına büyük kolaylıklar getiriyor. Uzmanlar bu noktada, insan bedeni ve hareket alanına uyumlu hale getirilmemiş bir teknolojinin, orta-uzun vadede insan sağlığını tehdit etmesinin kaçınılmaz olduğunu bildiriyor.

Ergonomik ofis kurulumunun, teknolojik gelişim sayesinde değişen iş yaşamı koşulları nedeniyle artık bir zorunluluk haline geldiğini belirten uzmanlar, insan bedeni ve hareket alanına adapte edilmemiş bir teknolojinin, orta-uzun vadede insan sağlığını tehdit etmesinin kaçınılmaz olduğunu dile getiriyor. Bunu önlemenin yolunun, hem ev hem iş ya da ofis ortamında ergonomi biliminden yararlanmak olduğunu vurgulayan uzmanlara göre, iş başarımı ve çalışma tatmininin arkasında da bu var. Eğer bedeniniz ve hareket alanınızla "çatışan ve kavga eden" bir ofis altyapısına sahipseniz, hem motivasyonunuz düşüp iş başarımınız engellenecek hem de işinize karşı memnuniyetsiz bir duruş, hatta nefret hissedeceksiniz. Ergonomi ise temel amacı olan "insana uyumlu mekansal donanım" yaratma felsefesi ile bu noktada size yardımcı olacak. İş memnuniyetinin ya da tatminin artması, doğrudan çalışma performansına ve verimliliğe yansıyacak. Bununla birlikte, ofis içi insani ilişkilerin ve çalışanların huzurlu iletişiminin oldukça olumlu etkilendiği görülecek.

Uzmanlara göre, ofis altyapısının hem teknoloji hem de mekansal düzenleme açısından stres oluşturan ya da stres kaynağı yaratan öğelerden arındırılması veya en azından bu öğelerin minimuma indirilmesi önemli. Elbette bunlar, ergonomi biliminin ışığında gerçekleştirilmesi gereken uygulamalar. Verimli bir ofis çalışma düzeninin temelinde de bu yatıyor. Ofis ortamında sağlıklı iletişim, sağlıklı çalışma, iş tatmini, verimlilik, huzurlu ortam gibi tüm öğeler bu temel üzerinden şekilleniyor.

"İş tatmini, verimlilik, sağlıklı iletişimi etkileyen faktörleri somut olarak görmek istiyoruz" dersek, buna yanıt yine bilim adamlarından geliyor. Ergonomi bilimi uzmanları bize şu faktörleri sıralıyor:

Havalandırma ve ısıtma kalitesi,

Ofis içindeki çalışma birimlerinde ve ofis genelinde aydınlatma,

Gürültü ve ses yaratan kaynakların varlığı,

Çalışan sağlığı ve güvenliği anlayışı, yanı sıra bu konudaki somut uygulamalar,

Çalışma alanında kişinin kimi veya kaç insanı görebildiği, iş arkadaşlarıyla iletişim mesafesi,

Çalışanın kişisel çalışma alanındaki taban alanı genişliği, kısacası mekansal iş alanı,

Diğer çalışanlarla iletişimin kolaylığı ve kalitesi,

Çalışanların yer değişim sıklığı,

Ofis ortamının kullanım ve görüntüsel olarak konforu,

Çalışılan alanın çevresinin kapatılma ya da sınırlandırılma derecesi, yani ofis bölümlerini ayıran perdelerin, duvarların, panellerin, paravanların vs. sayısı ve bu bölümlerin yüksekliği,

Ofisin yerleşim düzeni,

Çalışanların konuşma mahremiyeti,

Ofis bakım ve temizlik kalitesi.

Bu faktörlere yenilerinin ve detaylarda gizlenen başkaca somut faktörlerin de eklenebileceğini belirten uzmanlar, ofis verimliliği için fiziki mekan ve çevrenin öneminin, sıralanan faktörlerden de anlaşılabildiğini vurguluyor. Teknolojik altyapının da dahil edilmesiyle ergonomi çalışmalarının gerekliliğinin açıkça görüldüğünü ifade eden uzmanlar, iş verimliliğini ve tatminini arttırıcı yöntemleri, yapılacak iyileştirmeleri bu kapsamda değerlendirmenin, firma olarak iş başarımınıza büyük katkıda bulunacağını bildiriyor. Yeter ki bunun için uygulanabilir bir eylem planınız ve ofis ihtiyaçlarınızın ne olduğu konusunda ayrıntılı bir listeniz olsun. Tüm bu plan ve ihtiyaçlara göre belirlenen ergonomik, iş yapma verimliliğini arttıran bir ofis altyapısıyla çözüme ulaşmanız kolaylaşacaktır.
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst