2. El Oto Hakkında Bilgiler.

bitter_im

Admin
Admin
Genel Yönetici
Katılım
3 Aralık 2009
Mesajlar
64.644
Tepki
53.687
Puan
113
Yaş
32
Konum
kocaeli
A Oto Almak İsteyenler

2.el satınalma prosedürü

a- Yapabildiğiniz kadar en üst seviyede araştırma yapın. Almayı düşündüğünüz araçla ilgili eleştirileri okuyun, tüketici raporlarını inceleyin, arkadaş ve meslektaşlarınıza sorun, seçeneklerinizi karşılaştırın, yakıt tüketim verilerini inceleyin. Otomobilin piyasada ki beğenilirliğini test edin. Servis maliyetlerini araştırın.

Asıl hedefiniz marka model seçeneğinizi 2 adede indirmek olsun.Eğer satıcı ile ne almaya karar vermemiş durumda karşılaşacak olursanız , o satın alma devamında sizi mutlu etmeyebilir. Çünki çok normal olarak satıcı size satması gerekeni veya kendisine daha yüksek primi kazandıracak ürünü size satmaya çalışacaktır. Unutmayın iyi araştırma size kazandırır, Örn. aynı kilometrede bulunan iki araçtar triger seti değişmiş olanı alırsanız yaklaşık 600 Ytl. tasarruf edersiniz.
b- Almayı düşündüğünüz otomobillerin servis kayıtlarını inceleyecek olursanız, seçeneklerinizin yarısı elenecektir. Çünki bu inceleme size konu otomobilin kaza geçmişi, gerçek kilometresi, eski sahibi, tüm bakımlarının zamanında yapılıp yapılmadığı gibi tüm detayları verecektir.
c- Kesinlikle size söylenenlere göre otomobil almayın, mutlak her söyleneni kontrol edin.Unutmayın herkesin söyleyeceği, kendisinin sizin ne kadar bilmenize gerek olduğuna verdiği kararla ilgilidir.Gerekirse profesyonel destek alın, Ya da B 2.El otomobil nasıl kontrol edilir bölümümüzü inceleyin.
d- Son aşamada otomobili güvendiğiniz bir eksper veya servise gösterin ve bu kontrolü yaptırmadan sakın Kapora vermeyin.
Tüm noktaları tamamladıktan sonra, alacağınız otomobilin üzerinde "rehin-haciz-yakalama" gibi yasal yaptırımlar varmı, araç çalıntımı incelemesini yapın.. Eğer bayii kanalı ile satın alıyorsanız araç sertifikası varmı, yeni oto garantisi devam ediyormu, eğer etmiyorsa uzatılmış garanti veya 2.el otomobil garantisi satınalabilirmisiniz gibi sorularınızı yanıtlandırın. Unutmayın satıcı tarafın talep ettiği bedeli ödeyip bir mal alıyorsunuz, araştırma en doğal hakkınız.

* Otomobilin değeri ve ederi;

Ucuz otomobil aramayın, ikinci el otomobil alırken iyi ticaret ; ucuz almak değil, iyi durumda olan bir otomobili kabul edilebilir bir fiyata almaktır. Kimse malını ucuza satmayacağına göre ucuz otomobil ; kaza geçmişi olan,kilometresi orijinal olmayan,servis bakımları yapılmamış veya muhtemel ağır masrafı var olan gibi uzayıp giden seçenekler listesinden bir tanesine sahip bir araç olacaktır. İyiyi pahalıya alın, kullanım sırasında o kendisini finanse edecektir. Sakın fiyatını bilmiyorlarda ucuza satıyorlar veya stoklarını eritiyorlar gibi laflara inanmayın.
İkinci el otomobillerin bir fiyat kataloğu olmadığına için bize göre en sağlıklı sistem ortalama almaktır. Aynı otomobil için 2 bireysel satıcı, 2 bayii ve 2 galeriden fiyat alın . Hepsinin ortalamasını aldıktan sonra (12000 – 20000 Ytl. Aralığında bulunan araçlar için) bu ortalamadan 1500 Ytl. Çıkarın, artık almayı düşündüğünüz otomobilin fiyatına çok yakınsınız. Ben bunlarla uğraşamam diyorsanız bizim web sayfamızdan uzmanımıza danışın.

* Hangi otomobiller benim bütçeme uygun ;

Eğer otomobilleri A(clio hb-fiesta), B (megane sedan-ford focus), C(laguna-mondeo) olarak 3 tipe ayırırsak;
10.000 – 15.000 Ytl. Aralığı 1998 – 2003 A
1998 – 2001 B
1996 – 2000 C
15.000 – 20.000 Ytl. Aralığı 2003 – 2006 A
2001 – 2004 B
2000 – 2002 C
20.000 – 25.000 Ytl. Aralığı 2006 – 2007 A
2004 – 2005 B
2002 – 2004 C
Yukarıda verilen liste tamamen örnek olup, geniş bir otomobil çeşitliliğine sahip olan ülkemiz için size tavsiyemiz " ne alabilirim'i" uzmanına sorun.Unutmayın otomobili aldıktan sonra diğer masraflar (noter satışı-ruhsat çıkarma – trafik sigortası - ilk bakım...vs.) için yaklaşık 1000. Ytl. daha para harcamanız gerekecektir.

* Doğru otomobili seçmek ;

Ne aradığınızı bilmeden ve ihtiyaçlarınızı belirlemeden satış noktaları arasında gezmek sadece sizin psikolojinizi bozar.Bundan dolayı siz sadece işe gidip gelmek için küçük bir sedan mı?, yoksa çok yol yapacağınız dizel bir araç mı, hafta sonları arazide kulalanacağınız 4x4 bir araçmı gibi uzayıp giden listeyi kendinize göre tanımlamanız gerekir.Siz ne istediğinizi ve bunun için ayırdığınız bütçeyi belirledikten sonra bırakın gerisini profesyoneller halletsin. Ne alacağım nasıl karar veririmle ilgili C Doğru ikinci el otomobil nasıl seçilir bölümümüzü inceleyebilirsiniz.

* Hangi kilometre uygun ;

Maalesef piyasada aşılamamış bir diğer sıkıntıda " kaç kilometre" sorusunun hayati bir önem taşımasıdır. Düzenli bakımları yapılmış yeni nesil bir otomobil motor ihtiyacı olmadan 500.000 km. yol yapabilmektedir.Artık seyahat mesafeleri uzamış, yerleşim yerleri şehir dışına taşmış ve insanlar günde 100 kilometre yol yapar hale gelmişlerdir.Bunun anlamı normal bir aile otomobilinin 3 yaşına geldiğinde 100.000 km de olması çok normaldir. Siz aracın kilometresinden ziyade bakım durumuna bakarak araç almayı tercih edin.Bakım görmemiş 60.000 km araç almaktansa tüm bakımları yetkili serviste yapılmış 150.000 km'de araç almak daha sağlıklıdır.

* Kaç yaş uygundur;

Bizim otomobillerde yaptığımız sınıflandırmada
Yeni otomobil 0 – 3 yaş
Orta yaş otomobil 4 – 7 yaş
Yaşlı otomobil 8 – üzeri yaş

* Kimler 2.el otomobil satar ;

Günümüzde araba pazarları cazibesini hızla kaybetmekte ve internet ile gazete ilanları ön plana çıkmaktadır.Yeni uygulama ise artık bizim gibi profesyoneller sizin ihtiyaçlarınızı belirleyip taleplerinizi inceliyor ve size sizin ihtiyaçlarınıza ve bütçenize uygun otomobili temin ediyor.

* Nerede otomobil bakmalıyım;

Günümüzde yeni oto bayileri,galeriler,2.el satış mağazaları,araç sahipleri sürekli bir açık pazar oluşturmaktadır. Siz bu seçeneklerin içinden mümkün olduğunca kazasız,bakımları yapılmış ve kronik arızası olmayan otomobil bakın. Bu işi profesyonelce yapanlarda fiyat daima daha pahalı olacaktır.Ama işi bu olan bir kişinin alıp sattığı araç size güven verecektir. Özellikle bağımsız ve kayıtsız satıcılardan alacağınız araçlarda ise öncelikle risk satın almış olacaksınız. Aldığınız kişi bu işin ticaretini yapıyorsa size fatura kesip kesmeyeceğini sorun, eğer fatura kesiyorsa gerçek bir tüccardır. Unutmayın halk dilinde ki ifademiz ile yeri yurdu belli satıcı, sattığı mala dikkat etmek zorundadır.Eğer sahibinden bir araç alıyorsanız ürünü olduğu gibi kabul ediyorsunuz ve dönüşü yok demektir.

* Önce telefon görüşmeleri yapmak ;

Alacağınız otomobille ilgili biraz araştırma yapın.Sahibinden aldığınız plaka,renk, kilometre,şanzuman tipi,donanım ve güvenlik detayları ile yetkili servisine ve arkadaşlarınıza danışın.Bu arkadaşımın arabası ama ben satıyorum,3 ay önce aldım sıkıldım satıyorum gibi konuşmalar daima sizi şüphelendirsin. Karşılaştığınız kişi korsan satıcı olabilir.Satan kişiden aracın bakıma girdiği servisin bilgisini alıp oraya bakım ve kaza detayını sorun. Satıcının size tüm detayları vermesini beklemeyin , bu hiç olmaz. Siz araştırın
Sormanız ve kontrol etmeniz gerekenler ;
• Ne zaman almıştınız
• Siz kaçını sahibisiniz
• Mevcut kilometresi
• Kazası var mı?
• Küçük tamirat geçirdi mi?
• Şu an bakım ihtiyacı var mı?
• Genel mekanik durumu nedir
• Aracın iç-dış görüntüsünde anormallik var mı?
• Mevcut durumda ezik,çizik ve paslanma var mı?
• Servisiniz neresi
• Sizde servis kayıtları var mı?
• Neden satıyorsunuz
Rehin , haciz , eski ceza makbuzları var mı?

* Pazarlık ;

Pazarlığa daha telefonda başlayın, size 15000 Ytl. denirse ben 14000 Ytl den yukarı düşünmüyorum diye oraya öyle gidin böylece pazarlık başlangıç rakamınız otomatikman düşecektir. Aldığınız bir profesyonel satıcı ise devir fiyatlarınında satış fiyatına dahil edilmesini talep edin, ya da 14000 Ytl olarak gittiğiniz yerde 13000 Ytl veririm diyin.Sizin gerçek alıcı olduğunuzu anladıklarında inebilecekleri maksimum fiyatı zorlayacaklardır. Kesin karar vermeden kaparo vermeyin ve evrak imzalamayın. Üzerinizde fazla baskı oluştururlarsa veya araçla ilgili en ufak bir şüpheniz varsa oradanhemen ayrılın ve başka bir ortamda sağlıklı düşünün.Aynı otomobilden başka bir yerde daha bulun ve iki satıcının kendi aralarında rekabet etmelerini sağlayın. Size vaad edilenleri kesinlikle yazılı olarak alın.Garanti var denilirse neleri kapsadığını sorun.Servis kayıtlarını onların temin etmesini isteyin.


* Yasal risk ve prosedürler;

Aman dikkat! Ülkemizde devam eden bir yanlış uygulamaya dikkat çekmek istiyorum.Siz vergi dairesinden alınan temiz kağıdı ile notere gidiyor, aracın üzerinize satışını gerçekleştirip satan kişinin parasını ödüyorsunuz.Sakın yapmayın.Alacağınız otomobil için kesinlikle trafikten "devrinde sakınca yoktur" yazısını görmeden paray ödemeyin.Unutmayın araç üzerinde bulunan haciz,tahdit ve rehin gibi yaptırımlar vergi dairesi temiz kağıdında görülmez, o kağıt sadece aracın ödenmemiş motorlu taşıtlar ve trafik cezalarını gösterir.

* Uzatılmış garanti ;

Unutmayın artık çoğu marka uzatılmış garanti veya artı 2.el garantisi satıyor.Örnek verecek olursak Renault'ta yeni oto garantisi bitmemiş bir otomobile ek 1 yıl daha garanti ve 2.el otomobiliniz 7 yaş /160000 km altı ise 2.el garantisi satınalabiliyorsunuz. Bu alınan garantinin maliyeti yaklaşık 200 Ytl. civarında olup, sizi çoğu 2.el satın alma riskinden koruyacaktır.

* Yapılması ve yapılmaması gerekenler;

+ Servis kayıtlarını inceleyin, buradan alacağınız bilgiler sayesinde paranızı korursunuz.
+ Alacağınız otomobili bir uzmana incelettirin.
- Önden kazalı şasesi,direkleri,kulesi ve tavanı oynanmış otomobil almayın.
- Görürgörmez bir aracı almayın. Test edin, soğuk motor-sıcak motor ve uzun yolda yapın.
- Söylenenlere inanarak otomobil satın almayın.
- En ufak bir şüphe duyduğunuzda alımdan hemen vazgeçin.
- Tamir ve bakım ihtiyacı olan otomobil almayın, bırakın satan yaptırsın daha sonra pazarlık edersiniz.
- Satıcıya kaba davranmayın.Ona baskıcı ve ısrarcı yaklaşın. Biraz saygı ve sevgi gösterirseniz size yardımcı olduklarını göreceksiniz.

Alıntıdır.
 
OP
bitter_im

bitter_im

Admin
Admin
Genel Yönetici
Katılım
3 Aralık 2009
Mesajlar
64.644
Tepki
53.687
Puan
113
Yaş
32
Konum
kocaeli
B 2.El Otomobil Kontrol


Lütfen dikkat bu bölüm tamamen tecrübelere dayalı olarak bir rehber niteliğinde hazırlanmış olup, bağlayılıcılığı yoktur.

* Araç geçmişini inceleyin ;
Otomobilin sahibinden alacağınız plaka ve şasi numarası ile yetkili servisine müracaat edin. Servislerden alacağınız bu bilgi zaten almayı düşündüğünüz otomobil seçeneklerinin sayısını %50 azaltacaktır.(Sormanız gerekenler son bakım kilometresi-fabrikanın tavsiye bakımları yapılmış mı- kaporta boya amaçlı servis girişi olmuş mu)

* 2.el araba almaya giderken yanınıza almanız gerekenler ;
a-Kağıt/kalem ; Araç plakası,şasi no,fiyat,kilometre,özellikleri,tam tipi ve aklınıza takılanları not etmek için.
b-Kontrol listesi çıktısı...................TIKLAYIN.........
c-El feneri ; özellikle motor bölgesinde yağ kaçağı,köşelerde paslanma var mı diye görmek için.
d-Mıknatıs ; Özellikle paslanmış çamurluk ağızlarına tekrar saç eklenmediği için zaman zaman macunla doldurulmaktadır. Yanınızda götürdüğünüz bu mıknatıs ile çamurluk ağızları veya şüphelendiğiniz yerleri kontrol edebilirsiniz. Eğer macun dolgu varsa mıknatıs tutmayacaktır.
e-Bez veya kağıt mendil ; Yağ çubuğunu kontrol için.
f-Cd ve kaset ; Müzik sistemini kontrol için.


* Kaporta kontrolü ;
Önce aracın etrafında bir tur atarak nasıl göründüğüne bakın ve ön cam kenarlarında çatlak,genel olarak çizik,ezik,paslı nokta , kırık far, soluk ayna , kırık ve bozuk duran silecek,eksik jant kapağı gibi sorunları listeleyin. Ya bunları satıcının satış fiyatı içinde yaptırmasını ya da bunlardan dolayı indirim yapmasını talep edeceğiz.
Geçmiş kaza veya pas izleri arayın. Şu an iyi durumda görünse bile ağır kazalı aracı almayın. Özellikle önden kaza geçirmiş araba piyasa ağzı ile kolay kolay düzen tutmayacaktır. Karşınıza sık sık klima arızası,anormal lastik aşınması ,aşırı ses alma gibi sorunlar yaşayabilirsiniz.
Aşırı paslanmış veya pastan dolayı tamir görmüş araba almaktan imtina edin. Unutmayın ****lin özelliği bir defa bozuldu ise artık tekrar düzeltilemez. Zaman içinde eski sorunlar tekrar edecektir. Acele etmeyin iyi bir kaporta kontrolü yaklaşık 20 dakika sürer. Aracın yanına bakın ve çizgilerinin düzgün olup olmadığına, birbirini doğrusal takip ettiğine bakın.

Kaporta parçalarından boya yansımalarına bakın, eğer araç boya görmedi ise her panelin yansıması aynı olacaktır. Boya gördü ise o parçada muhtemel dalgalanma göreceksiniz.




Aynı parçaya değişik açılardan bakın ve yanında ki diğer parçalarda boyası arasında ton farkı var mı , kontrol edin.




Varsa kesinlikle araç boya görmüştür. Çünkü aracın fabrikasyon öyle boyanmış olması mümkün değildir.
Tüm paneller arasında bulunan açıklık ve mesafeyi kontrol edin. Parça aralıkları eşit başlayıp, bitmelidir. Eğer daralıp genişleme varsa aracın diğer tarafı ile kıyaslayın, farklılık fark edilir derecede ise parça değişimi, düzeltme veya sökülüp boyama olmuştur. Aşağıdaki resimlerde birincisi sökülüp takılmış, diğeri ise işlem görmemiştir. Zaten işlem görmemiş resimde ki parçalar arası eşit mesafe göze çarpmaktadır.




Kapıları açıp yukarı doğru esnetmeye çalışın, menteşeler buna az da olsa izin vermemelidir. Araçta çeki demiri olup olmadığını kontrol edin, ağır çekiş yapmış bir araçta gövdesel kasılma olabilir.


* Lastik ;
Diş derinliği 3 milimetre'nin altına düşmüş, üzerinde balon veya yara olan , diş derinlikleri arasında farklılık olan, marka ve tipleri farklı olan lastikler sakıncalıdır. Unutmayın otomobilinizin markası ne olursa olsun onu taşıyan lastikleridir.




Eğer satıcı size lastikleri yeni değiştirdim diyorsa diş derinliği 8 milimetre olmalıdır.

* Araç içi ;
Bir otomobilin içi onun nasıl kullanıldığının en güzel göstergelerinden bir tanesidir. Şoför koltuğu aşırı yıpranmış mı,




emniyet kemerleri ve tokaları çalışıyor mu, tüm kapılar rahat açılıp kapanıyor mu? Kilitleri hem uzaktan kumanda(varsa) hem de kapı üzerinden kontrol edin. Eğer araç içinde aşırı oto parfümü kokusu varsa dikkat edin, bu işlem bazı kötü sinmiş kokuları gidermek için yapılmış olabilir. Bagajı açın ve küf kokusu olup olmadığını kontrol edin, eğer küf kokusu varsa bagaj su alıyor olabilir. Stepne ve krikoyu kontrol edin, eğer stepne araç altında muhafaza ediliyorsa mekanizmasının çalışıp çalışmadığını kontrol edin. Gösterge tablosunun fonksiyonlarının tam olarak çalıştığını, tüm uyarı lambalarını kontrol edin(örn.abs,motor,hava yastığı vb...). Motor çalıştıktan sonra bunlar yanmaya devam ediyorsa, aracı yetkili bir serviste test cihazına bağlatmadan satın almayın.

* Elektrik donanımı ;
Elektrikli camlar, cam yıkama motoru, silecek sistemi,koltuk ısıtma,açılır tavan, uzaktan kumanda , radyo cd veya teyp, far yıkama gibi tüm ekipmanları test edin. Unutmayın c klas bir arabada sadece far yıkamam sisteminin tamir maliyeti 250 Ytl. civarındadır.

* Isıtma ve Soğutma ;
Bu sistemlerin çalışıp çalışmadığının kontrolü çok önemlidir. Motoru çalıştırın ve ısınmasını bekleyin, dışarısı soğuk bile olsa klimayı devreye alıp motor kısmından gelecek sistemin devreye girdiğini gösteren hafif bir tık sesini duyun ve soğuk hava gelişini kontrol edin. Soğuk hava gelmiyorsa, devrelerde kaçak, gaz eksikliği veya kompresör arızası gibi ihtimaller vardır. Bu işlemden sonra tüm fan kademelerinin çalışıp çalışmadığını ve sistemin içeriye sıcak hava verip vermediğini kontrol edin. Radyatörde sorun varsa sistem içeriye rutubet kokulu hava verip , camlar buğulanabilir.

* Sel veya su baskını emareleri ;
Eğer araç geçmişte suya maruz kaldı ise, şu an her şey normal dahi görünse gelecekte ciddi sıkıntılar doğacaktır. Su olmaması gereken yerlere girdiği için araçta paslanma çok daha hızlı gerçekleşecektir. Özellikle bagaj halısını ve araç içi zemin paspaslarını kaldırdığınız zaman burada nem ve geçmiş su seviyesi izine rastlayabilirsiniz. İlk bakacağınız yer stepne yuvasıdır.


* Motor ;
Motor için ana konu yağ değişimlerinin düzenli yapılıp yapılmadığıdır. Bununla ilgili belgelere araç sahibi veya yönlendirdiği servis aracılığı ile ulaşın. Unutmayın aracın markasının ne olduğu önemli değildir, zamanında yapılmamış bakım daima ağır masraf demektir. Kaputun altında ki bazı şeyler yetersiz bakımın göstergesidir. Aşırı kirli motor,




yağ sızıntısı, yanık yağ kokusu, korozyona uğramış akü kutup başları,




gibi. Aşırı temiz bir motor ise görsel bir gösteridir. Siz kendi kontrollerinizi kesinlikle yapın, motor dururken yağ dolum kapağını açın ve iç kısımlarına bakın,eğer oralarda balçık kıvamında artık varsa bakımsızlığın göstergesidir. Aynı konumda yağ çubuğunu çekin, silip tekrar yuvasına oturtup tekrar çıkarın ve yağ seviyesinin sınırlar içinde, yağ kalitesinin ise normal (kahve ve sarı rengin karışımı hafif şeffaf) olduğunu gözlemleyin. Yağ çok koyu veya köpüklü gelirse motorda sıkıntı olabilir.






* Otomatik Vites ;
Otomatik vites araçlarda meydana gelen şanzuman sorunları genelde aynı ve çok maliyetlidir. Eğer alacağınız aracı bir uzmana gösteremiyorsanız aşağıda yazılı olanları yapın. Araçta şanzuman yağ çubuğu varsa, yağın kokusuz ve kirli olmadığından emin olun. Kirli yağ sorunlu şanzuman demektir. Diğer bir sorun ise vitese beklemeli geçmedir. Araç dururken "P" konumunda çalıştırın, ayak frende iken "R" ye alın. Vites değişiminin sarsılmadan ve zıplamadan olduğuna ve bunu size hafif bir kalkınma ile hissettirip hissettirmediğine bakın. Aynı işlemi "N" ile "P" arasında deneyin ve araçta hafif momenti hissedin. Eğer vites değişimleri 1 saniye'yi geçiyorsa servise mutlaka danışın. Özet olarak otomatik vites araçlarda vites değişimi çok hafif sarsıntı ile ve bir saniye süre içerisinde oluyorsa sorun ihtimali düşüktür.

* Düz vites ;
Düz vites araçlarda debriyaja bastığınız zaman vitesin kolay geçip geçmediğini ( öncelikle araç dururken) , yol testinde vitesten atma olup olmadığını , geçişler sırasında ses gelip gelmediğini kontrol edin. Eğer RPM (dakikada devir sayısı) artıyor fakat araç hızlanmıyorsa debriyaj balatasının değişmesi gerekiyor demektir.

* Test Sürüşü ;
Öncelikle motor soğuk dahi olsa tek marşta kolayca çalışmalıdır. İlk çalışmada sarsıntı, aşırı ses ve duman olmamalıdır. Çalıştırdıktan sonra hareket etmeden elinizin altında bulunan tüm ekipmanları test edin. Yol testi sırasında kesinlikle müzik sistemi kapalı olsun. Araç ile ani hızlanma ve ABS sistemini devreye sokacak frenleme yapın. Yol testinde araçta gezme var mı, olmaması gereken ses geliyor mu ve ekstra bir salınım var mı kontrol edin.
Alıntıdır.
 
OP
bitter_im

bitter_im

Admin
Admin
Genel Yönetici
Katılım
3 Aralık 2009
Mesajlar
64.644
Tepki
53.687
Puan
113
Yaş
32
Konum
kocaeli
C 2.El Otomobil Seçimi

* Yeni mi, kullanılmış mı ;
İkinci el bir otomobil alarak, yeni otomobil almaya oranla çok daha fazla tasarruf edersiniz. Satın aldığınız yeni otomobil ilk 3 yıl içinde satın alma değerini yaklaşık % 30- %40 oranında kaybedecektir. Bunu örneklersek 35.000 Ytl. fiyata satın aldığınız bir Ford Focus 3 yaşına geldiğinde yaklaşık 23.500 Ytl. fiyata satılıyor. Bu da % 33 değer kaybı demektir. Standart otomobil binme giderlerine ek olarak siz her yıl o otomobile değer kaybının karşılığı 3,833 Ytl. ödüyorsunuz. Yorumu size ait. Yeni bir otomobil plaka takıldığı an ise, değerinin anında %10' unu kaybediyor. Tabii ki yeni otomobil garantilidir, o zaman sizde 2.el otomobilinizi profesyonel bir kurumdan satın alın ve risklerden uzak durun.

* Güvenlik ;
Hiçbir zaman %100 güvenlik yoktur. Ama özellikle euroncap gibi kuruluşlardan belli yıldızları almış ürünlerin kaza anında koruma faktörü daha büyüktür. Kimi otomobillerin özellikleri ise size baştan kazaya karşı korumak üzere tasarlanmıştır.


Güvenilirlik ;
Eğer ikinci el otomobil alıyorsanız sizin için güvenilir bir yerden almak ilk sırada olmalıdır. Buraya kadar anlattığımız tüm maddeler aman şuna dikkat aman buna dikkat tarzındaydı. Eğer satın alma işleminizi güvenilir ve yeri belli kurumlardan alıyorsanız, daha rahat edersiniz. Dikkat edin bir aile otomobili demiyorum. Çünki sizin güvenip aldığınız aile, bir önceki sahibinden sorunlu bir araç satın almış ve haberi olmadan buna biniyor olabilir.

* Yakıt tüketimi ;
Günden güne yükselen yakıt fiyatları , sizin alacağınız otomobilin benzinli,dizel veya lpg'li olması konusunda tereddütte bırakıyor. Biz genel olarak şunu ifade ediyoruz, eğer yılda 25.000 kilometre'den fazla yol yapıyorsanız o zaman dizel veya lpg tüketen araç sizin için tercih olmalıdır. Bunun dışında aynı yakıt kullandığı halde tüketim değerleri birbirinden %20 oranında farklı otomobiller olabilir. Geçmişten örnek verirsek2004 model Renault Clio Symbol 1.5 DCI ile Hyundai Accent Dizel. Satın alma sırasında otomobillerin karma yakıt tüketim değerlerini iyi incelemeniz size 2.000 Ytl.'ye kadar tasarruf sağlayabilir. Unutmayın az yakıt tüketimi çevreyi de az kirletmek demektir.

* Marka ve Model ;
Öncelikle kendinize almayı düşündüğünüz otomobilden beklentinizin ne olduğunu sorun ve bu araçtan beklentilerinizi sıralayın. Örn. Uzun yolda kullanılacak, sadece şehir içi işe gidip gelmek için kullanılacak, hafta sonu aile otomobili, gibi. Uzayıp gidecek bu liste içinde araç tipine karar verdikten sonra maliyetlerini göz önüne alarak markasına karar vereceğiz.

Örneklersek ;
Sadece uzun yol ; Ford Mondeo – Renault Laguna – Toyota Avensis
Şehir içi iş ulaşımı ; Renault Clio Hb. - Toyota Yaris
Yakın çevrede çok kilometre yapacak araç ; Fiat Albea – Renault Clio Symbol
Hafta sonu aile otomobili ; Renault Scenic - Ford Focus Cmax - Toyota Corolla Verso
Hem iş, hem de aile ; Dacia Logan SW – Renault Megane SW
Hem iş, hem de kötü yollar ; Renault Kangoo – Fiat Doblo
Ucuz servis, aile otomobili ; Ford Focus- Fiat Albea


* Düz vites mi, yoksa otomatik mi ?
Tabii ki burada sizin kullanım tercihiniz ön planda olacaktır. Fakat ülkemizde otomatik vites alışkanlığı tam oturmadığı için, ikinci elini bulmak zor bulduğunuz zamanda maliyetli olabiliyor. Teknik yönden ise OV otomobillerde biraz daha sık fren balatası değiştirirsiniz ve yakıt tüketiminiz % 15 daha fazla olur. Fakat diğer yönden otomobilinizi satmaya karar verdiğinizde çok rahat elinizden çıkarırsınız.

* Benzin / Dizel / LPG ;
Dizel ve Lpg tüketen otomobillerin satışı günden güne hızla artmaktadır. Fakat ikinci el otomobil almak söz konusu olduğunda dizel'i tercih etmek her zaman için büyük bir soru işareti olmuştur. Ülkemizde mazot kalitesinin hala istenilen düzeye (euro 4) gelmemesi ve maalesef kısa süreli rant peşinde olan istasyonların kullandığı kaçak mazotun satılıyor olmasından dolayı 2.elde dizel hep risktir. Sizin otomobili satın aldığınız kişinin son depo mazotu nereden aldığını bilemediğiniz için belki 4000 Ytl. yakıt sistemi masrafı olan bir otomobil satın alıyor olabilirsiniz. Bu pencereden baktığınızda yakıt otomasyonu takılı şirketlere ait ikinci el dizel otomobiller daha az risklidir. Yazılanların sonucunda sadece gerçek anlamda ihtiyaç varsa dizel araç satın alınmalıdır. İyi bir dönüşüm yapılmış lpg tüketen otomobil ise bize göre her zaman en doğru karardır. Unutmayın lpg diğer yakıt türlerine göre %30 daha az havayı kirletiyor.

* Motor tipi ve hacmi ;
Artık marka ve modeline karar verdiğiniz otomobiliniz hangi motor hacminde olması gerektiğine karar verme zamanı. Burada dikkat edilmesi gereken otomobilden ne istediğinize karar vermenizdir (performans-ekonomi-prestij). Bu söylediklerimizi kendimize göre örnekleyelim. Performans; 2000 cc Laguna – Mondeo – Avensis. Hesaplı Prestij için; 1600 cc. Laguna – Mondeo ve Avensis Ekonomi + performans; 2000 cc Lpg kullanılan Mondeo – Laguna ve Avensis Burada yazılı olanlar sadece 3 çeşit ürün alınarak kendi aralarında sınıflandırılmasıdır. Siz ihtiyacınızı eksperimize bildirirseniz size özel değerlendirme yapılacaktır.

* Donanım ;
Almaya karar verdiğiniz otomobilin kendi içinde donanım ve güvenlik seviyeleri olacaktır. Bize göre almaya karar verdiğiniz otomobilde öncelikle standart olarak çift hava yastığı + abs + klima bulunmasına özen gösterin. Buna ilave olarak yan ve perde hava yastıkları, ESP, dijital klima, açılır tavan, çelik jant gibi ilave donanımlar tamamen sizin bütçeniz ve zevkiniz ile alakalıdır. Ama aynı parayı açılır tavanlı ve çelik jantlı otomobile vereceğinize daha fazla hava yastıklı ve güvenlik donanımlı otomobile vermeye özen gösterin.

* Olduğu gibi ucuz araba ;
Öncelikle piyasada olduğu gibi denilen kavramın karşılığı olarak "as is" kullanılmaya başlanmıştır. Bunun karşılığı gördüğünüz bir otomobili her şeyi ile kabul edip ve bir daha geri dönmemek üzere almaktır. Bu tarz otomobillerin başlangıç satın alma maliyeti başta düşük görünmekle birlikte devamında çıkardığı masraflar ve sıkıntılar ile sizi yormaktadır. Bundan dolayı ucuz ve bakımsız olmasından ise, kabul edilebilir bir fiyat ile bakımları yapılmış ve tast edilmiş bir ürün almak her zaman tercih sebebidir.

Alıntıdır.
 
OP
bitter_im

bitter_im

Admin
Admin
Genel Yönetici
Katılım
3 Aralık 2009
Mesajlar
64.644
Tepki
53.687
Puan
113
Yaş
32
Konum
kocaeli
D 2.El Kontrol Listesi

* Başlangıç

Servis sorgulaması yapılacak, bakımları yapılmış mı, kilometresi orijinal mi, kayıtlı kaporta boya işlemi var mı?
Kaç el değiştirmiş, özellikle yakın tarihli el değiştirme var mı ?
Neden satıyorlar ?
Kendileri bir kaza geçirmiş mi veya motorla ilgili ciddi bir bakım geçirmiş mi ?
Kara yolları muayenesi ve eksoz muayenesi var mı ?

* Dış Kontrol

Arabanın parçaları arası hatları düzgün mü, kaporta yüzeyinde dalgalanma var mı?
Kapılar menteşeler üzerinde rahat hareket edip kapanıyor mu?
Kaporta parçaları arasında ki mesafe hem kendi aralarında hem de sağlı sollu olarak eşit mi ?
Paslanma var mı ?
Kaporta parçalarının boya renkleri arasında ton farkı var mı, varsa nedenini sorun.(kaza,çizik...)
Çeki demiri var mı, varsa ruhsata işli mi?

* Muhtemel motor problemi göstergeleri

Motor bölgesinde yağ veya su sızıntısı var mı ?
Motor yağlı ve kirli mi ?
Yağ seviyesi az veya çubukta bulunan yağ çok koyumu ?
Kalitesiz ve yetersiz bakım izi var mı ?( Paslı kutup başı,iyi sıkılmamış vidalar, değişmemiş tamir edilmiş radyatör hortumları, vs....)
Motoru çalıştırın
Düzensiz mi çalışıyor.
Vuruntu,üfleme veya tekleme var mı ?
Eksozdan aşırı beyaz duman atıyor mu.
Kontrol panelinde motor uyarı lambası yanık mı kaldı.
Sürüş sırasında gaz pedalına verdiğiniz tepkiyi hemen alıyor mu?
Mümkün olursa aynı otomobilden bir tane daha kullanın ve ikisini karşılaştırın.
Motor yağı kapağının altı çok kirli mi?
Yanmış yağ kokusu geliyor mu?

* Otomatik vites

Geçmişte bir tamir görmüş mü?
Şanzuman yağı en son ne zaman değişmiş ve yağda yanık kokusu var mı?
Motoru çalıştırıp ayağınız frende vitesleri değiştirin ve geçişlerde aşırı sarsma, ani vuruntu veya vites geçiş süresinde bir saniyenin üzerinde bir zaman mı var.
Daha sonra aynı vites değişme testini deneme sürüşünde yapın. Deneme sürüşünde normal giderken gaz pedalına sonuna kadar basın ve aracın alt vitese geçip kendisine ivme kazandırıp kazandırmadığını kontrol edin

* Düz vites

Şanzumanda yağ kaçağı var mı ?
Sürüş sırasında anormal bir ses geliyor mu ?
Vitesler rahat geçiyor mu?Özellikle geri vites.
Kavramada kaçırma var mı ? ( Devir yükselirken, hızın artmaması)
Sürüş sırasında vitesten atma var mı ?

* Süspansiyon

Amortisörlerde sızıntı var mı ?
Amortisörde gözle görülür bir deformasyon var mı ?
Direksiyonda boşluk var mı ?
Araç virajlarda zıplama yapıyor mu ?
Lastikler birbirinden farklı mı ?
Kullanım sırasında araç düz giderken direksiyonda düz mü ve herhangi bir tarafa çekme var mı?
Belli bir sürate ulaşınca araç zıplama yapıyor mu ?

* Frenler

Fren hidroliğinde sızıntı var mı
Fren hidrolik seviyesi normal mi ?
Fren pedalı çok sert veya çok yumuşak mı ?Veya frenleme aşırı sert basınca mı gerçekleşiyor
Fren sisteminde paslanma var mı ?
Frenleme esnasında pedalda titreme oluyor mu ?
Frenleme sırasında araç bir tarafa çekiyor mu ?
Frenleme sırasında ötme denilen sürtme sesi geliyor mu ?
Fren yapılında fren veya abs lambası yanıyor mu ?

* Lastik

Lastik üzerinde çatlama, çizik veya balon var mı ?
Diş derinlikleri veya markaları arasında fark var mı ?
Yüksek hızda titreme var mı ?
Sürüş sırasında uğultu geliyor mu ?

* Araç içi

Sürücü koltuğu ve direksiyon aşırı yıpranmış mı? ( Böyle bir araç en az 100.000 km civarındadır.)
Paspas altları rutubetli mi ?
Radyo-cd-teyp çalışıyor mu ?
Kilometrenin Orijinal olmadığına dair göstergeler. (aşırı yıpranmış vites topuzu, şoför koltuğu, direksiyon-lastiği yıpranmış gaz pedalı - unutulmuş eski yağ veya bakım kartı – motor üzerinde en son triger değişimini gösteren etiket - araç kullanma kılavuzunun içinde unutulmuş eski faturalar)

Klima soğutuyor mu?
Elektrik donanımları çalışıyor mu ?( camlar,açılır tavan,dikiz aynaları,....)
Isıtıcı , cam buğu giderici ve fan kademeleri çalışıyor mu ?
Şoför koltuğunda sürüş hakimiyetine sahip olup, rahat ediyor musunuz?
Stepne, kriko ve bijon anahtarı yerinde mi ?

Alıntıdır.
 
OP
bitter_im

bitter_im

Admin
Admin
Genel Yönetici
Katılım
3 Aralık 2009
Mesajlar
64.644
Tepki
53.687
Puan
113
Yaş
32
Konum
kocaeli
E Kaporta Kontrol

* Araç geçmişi

Kaporta kontrollerine başlamadan önce ilk yapılması gereken otomobilin şase numarası ve plakasını alarak servis sorgulamasını yapmaktır. Bu başlangıç bizi yanlış olan bir çok şeyden koruyacaktır.

* Başlangıç

Satıcıya aracın kaza geçirip geçirmediğini sorun,biliyorsa ya söyleyecektir ya da söylemekten imtina ediyorsa klasik " vallahi ben bilmiyorum siz servise gösterin tarzı güven vermeye çalışacaktır", eğer aracın sadece Birkaç parçası boya görmüş ve ağır bir kaza geçirmemiş ise sorun yoktur. Siz ağır kazalı, sel veya suya kapılmış, aşırı paslanma gösteren ve pastan dolayı boyanmış araç almayın yeter.

* Kasa hatlarını kontrol edin

Resme baktığınız zaman otomobilin hatlarının ne kadar düzgün ve boyası üzerinde yansıyan resmin doğru yansıdığını göreceksiniz. Bu yansıma size aracın daha önce ikinci bir boyama görmediğini göstermektedir. Eğer incelediğiniz otomobil kirli ise acele etmeyin aracın yıkanmasını talep edin.

Fakat gördüğünüz gibi ikinci resmimizde özellikle aracın arka çamurluğu üzerinde yansıyan resim dalgalıdır. Bu basit kontrol bile size boyanın Orijinal olmadığını söyleyecektir. Burada amaç satıcının açığını yakalamak değildir,sonuçta çamurluğun boyalı olması hiçbir şeyi etkilemez. Amacımız otomobilin tam durumunu öğrenip pazarlık gücümüzü arttırmaktır.

* Kaporta parçaları arasında ki boşluklar

Bu resimde gördüğünüz ise kaza geçirip daha sonra sağlıklı bir şekilde tamir görmemiş otomobile iyi bir örnektir. Dikkat ederseniz her iki kaporta parçası arasında ki mesafe daralma ve genişlemeler yapıyor. Bu tarz mesafe farklılıkları olan otomobillerin başına tam olarak ne geldiğini öğrenmeden satın almaktan imtina edin. Resimde gördüğünüz kontrolü tüm parçalar içinde yapın. Eğer parçalar arasında ki mesafede daralma ve genişleme yoksa aynı parçalar arasında bulunan mesafeleri otomobilin her iki tarafı içinde kontrol edin.


* Boya geçiş çizgileri arayın

Boya geçiş izlerini en rahat bulabileceğiniz yerler arka çamurluklar, ön direkler ve ön çamurluk ile tavanın birleşme yerleridir. Arka çamurluklar tavanla birleştiği için boyanmış bir çamurluk ile boya görmemiş bir tavan arasında boya geçiş izi olmak zorundadır. Boya geçiş yerlerinde görmeniz gereken ton farkı ve bant izidir. Unutmayın boya geçiş izlerini görmenin en sağlıklı yolu acele etmeden aracı incelemektir.

* Boya kontrolü

Boya ihtiyacı doğmuş bir otomobili gerek yetkili gerekse yetkisiz serviste Orijinal renk tonunda boyamak çok zordur. Siz parçalar arasında ki ton farkını araştırın. Aynı parçaya değişik açılardan bakarsanız olumlu sonuç alma ihtimaliniz daha yüksektir. Ek olarak boya üzerinde elinizi gezdirirseniz Orijinal boyalı parçanın daha yumuşak bir etki verdiğini hissedeceksiniz. Boyalı parça; üzerinde kalan saç teli, boya ayırım bant izi,toz kalıntısı gibi ibarelerle size kendisini belli edecektir.

* Boya akıntıları

Orijinal boyasının üzerine kaza veya başka bir sebeple ikinci kat boya atılması gerektiği zaman, özellikle uzman olmayan kişiler zemini gerektiği gibi hazırlayamaz ve iyi durumda olmayan zemin üzerine atılan boya, aynı evimizin duvarlarını kendimiz boyamaya kalktığımız zaman olduğu gibi mini damlalar halinde akma yapar.

* Kapı içleri ve menteşe altları

İncelemeniz sırasında kapı içlerinde menteşe bölgesinde bulunan kablolar üzerinde boya izi kalabilir. Özellikle kapının boyanması sırasında en iyi ustalar dahi kapının içine doğru boya damla izi bırakırlar.

* Kaput ve bağlantı somunları

Motor kaputu ve çamurlukta kullanılan birleştirme cıvata ve somunlarının üzerinde anahtar izi, boya lekesi veya birbirinden farklılık var mı ? Eğer civatalardan birinde boya lekesi veya sökülme izi varsa bu boya veya değişme göstergesidir.

* Şase kontrolü

Şase otomobilin ana taşıyıcısı ve direnç noktasıdır. Motor kaputunun altında kalan şase uçlarını birbiri ile karşılaştırarak iyi inceleyin. Şase üzerinde oynama ve paslanma belirtisi gördüğünüz zaman bu araç kesinlikle uzak durulması gereken bir otomobildir. Bu parça otomobilin ana unsuru olduğundan dolayı kaza sonrası tamir dahi görmüş olsa direncinin bir kısmını kaybedecektir.

* Sel ve su baskını kontrolü

Geçmişte bir şekilde su görmüş bir otomobilin şu anda her şeyi normal çalışıyor bile görünse , sonuçta suyla hiç temas etmemesi gereken noktalar suya maruz kaldığı için zaman içinde hemde maliyeti yüksek sıkıntılar çıkmaya başlayacaktır. Su izleri en belirgin olarak bagajda stepne yuvasında ve kapı içi kaplamalarında görülebilir. Su baskını gerçekleştiği zaman araçta bulunan o su izini yok etmek çok zordur. Bunlara ek olarak araç içi halı altlarında ıslaklık görürseniz buda yakın zamanda yaşanan su baskınının geri tepmesi olabilir.

* Pas kontrolü

Resimde paslanma dediğimiz zaman neyi kastettiğimiz net olarak görülüyor. Küçük (2/3 mm) paslı bölge fazla bir sorun değildir. Burada yapılması gereken alacağınız bir mıknatıs ile pas tamiratı görmüş olabileceğinden şüphelendiğiniz yerler ile araçta ilk paslanan yer olan çamurluk ağızlarını mıknatıs tutuyor mu yoksa altı dolgu malzemesi ile şişirildiği için tutmuyor mu şeklinde kontrol etmelisiniz.
 
OP
bitter_im

bitter_im

Admin
Admin
Genel Yönetici
Katılım
3 Aralık 2009
Mesajlar
64.644
Tepki
53.687
Puan
113
Yaş
32
Konum
kocaeli
F Mekanik Kontrol

* Bilmeniz Gerekenler

Mekanik kontrole başlamadan önce her zaman söylediğimiz gibi ilk işimiz aracın geçmiş servis kayıtlarını incelemek olmalıdır. Ne zaman ki aracın kilometresinin Orijinal olduğu ,sigorta şirketi tarafından pert edildikten sonra, tekrar toplanmadığı ve bakımlarının düzenli yapıldığından emin olduk sonra diğer aşamalara geçin. Eğer incelediğiniz araçta anormal ses,yağ sızıntısı,vb. Gibi anormal bir durumla karşılaşırsanız,satıcının sizi "yağ konulurken taştı- o ses normal hemen geçiyor gibi yanlış yönlendirmesine izin vermeyin. Unutmayın aracın orjinalinde olmayan bir aksilik Hiçbir zaman kendi kendisine geçmez veya normal değildir. En ufak bir tereddütte o otomobilden uzaklaşın, unutmayın piyasa da her zaman size uygun bir araç vardır. Son olarak ise düzenli yağ değişimi yapılmış bir araba her zaman daha az problem çıkaracaktır. Satıcıdan mutlaka yağ değişim kayıtları isteyin. Her 10000 kilometre'de düzenli yağı değişen bir otomobil sizi gelecekte rahat ettirecektir.

* Yağ Sevivesi ve Kalite Kontrolü

Otomobili düz bir zemine park edin, motoru stop edip vitesi boşa alıp el frenini çekin. Yağ çubuğunu çekerek çubuk üzerinde balçık izi

olup olmadığını kontrol ettikten sonra çubuğu silerek tekrar yuvasına yerleştirin. Çubuğu tekrar çektiğinizde yağ seviyesinin normal çizgiler arasında olduğunu ve yağın hafif açık renkte olduğunu gözlemleyin.(dizel araçlarda yağ renginin koyu olması normaldir). Bunun dışında yağ eksikliği veya aşırı koyu renk motorda bakım ihtiyacı ve aşırı yağ tüketimi demektir. Diğer bir sorun göstergesi ise yağ çubuğu üzerinde göreceğiniz karbon atığı dediğimiz ( kömür tozu izi gibi) izin varlığıdır. Burada yağ renginin normal olması veya seviyesinin standartlar arasında olması motorda problem olmadığı anlamına gelmez.

* Sızıntı ve kaçak kontrolü

Muhtemel yağ sızıntısı izleri arayın. Profesyonel satıcılar otomobillerin satmadan önce motor bölümünü temizlettikleri için bu araştırma sizin için zor olacaktır. Ama ne yaparlarsa yapsınlar motorun alt ve yan kısımlarında bulunan yağ sızıntılarını kolay kolay yok edemiyorlar. Yanınızda getirdiğiniz el feneri ile bu bölgeleri kontrol edin. Motor bölesinde her yer kuru olmalıdır. Kimi bölgelerde göreceğiniz hafif nem sorun olmamakla beraber , damlama şeklinde sızıntıdan uzak durun. Özellikle aracın park edildiği yerde zemini kontrol edin, bir ihtimal orada bir şeyler görebilirsiniz. Lütfen dikkat genelde yolcu ön tarafına denk gelen noktada klimanın yoğunlaşma suyunun akması normaldir.

* Görsel kontrol

Motor durdurduktan sonra yağ kapağını açın ve el feneriniz ile kapaktan içeriyi görmeye çalışın. Buradan direk motorun işleyen parçalarını görme imkanı olacağı için, eğer parçalarda balçık tarzı yağ izi görürseniz o araçtan uzak durun. Düzenli bakım görmüş ve sıkıntısı olmayan bir motorun iç kısmı hafif parlak bir görüntü vermelidir.

* Yağ basınç kontrolü

Motor yağ basıncını kesinlikle soğuk motorda yapın.( durdurulduktan yaklaşık 2 saat sonra).Motoru çalıştırın ve kontrol paneli üzerinde yanan yağ lambasının en fazla 2 saniye içinde söndüğünü gözlemleyin. Eğer bu süre 2 saniyeyi geçiyorsa satıcıya teşekkür edin ve oradan uzaklaşın. Lambanın geç sönmesi veya hiç sönmemesi yıpranmış motor demektir.

* Kalitesiz bakım izleri

Özellikle uzman kişiler tarafından yapılmayan bakımlar dikkatli gözler tarafından motor kaputunun içinde görülebilir. Bunlar iyi sıkılmamış vidalar, aşırı yağ döküntüleri,soyulmuş kablolar, sıkılmamış motor ve akü koruma kapakları gibi uzayıp giden bir listedir. Burada en sağlıklı olan , almayı düşündüğünüz otomobilin yetkili servisine gidip orada bakım gören bir otomobilin motor bölgesi ile kendi alacağınız aracın motor kısmını karşılaştırmanızdır..

* Soğutma sistemi
Taşma tankında ki antifreeze seviyesini kontrol edin.(Dikkat taşma tankını motor sıcakken kesinlikle açmayın) Resimde göreceğiniz gibi taşma tankında minimum ve maksimum seviye göstergeleri vardır. Soğutma suyunda yağ izleri veya kalıntıları olmamalıdır. Görüntüsü şeffaf ve temiz olmalıdır. Üreticisine göre bu sıvı muhtelif renklerde olabilir. Eğer soğutma suyu içine yağ izlerine rastlayacak olursanız bu muhtemel radyatör veya motor problemine işarettir. Radyatörün hasarsız olduğunu kontrol edin ve taşma tankı ile radyatör arasında bulunan hortumda ek yeri olmamasına özen gösterin.

* Triger seti

Bir çok otomobil triger kayışı dediğimiz kayışa sahip olup, otomobilin markasına göre bu kayışın 60.000 ile 100.000 kilometre arasında değişmesi gerekmektedir. Ve bu değişimin gerçekleşeceği bakım otomobillerin en masraflı bakımıdır. (Triger kayışı, içten yanmalı motorlarda kullanılan, supapları hareket ettiren eksantrik (kam) mili ile krank milinin üzerinde bulunan volan dişlisini birbirine bağlayan parça.) Otomobili satın aldığınız kişiye triger kayışının değişmediğini, değişti ise faturasını veya değiştiği yeri mutlaka sorun.

* Eksoz gazları

Motoru çalıştırın ve yaklaşık 5 dakika rölantide bekletin. Daha sonra siz aracın arkasına geçip bir başka kişiye gaz pedalına vites boşta iken motor 4500-5000 Rpm. Değerinde olacak şekilde 2/3 saniye basmasını söyleyin. Eğer bu sırada dışarı çıkan duman gri-mavi karışımı ise otomobilde kuvvetle muhtemel yağ yakma sıkıntısı vardır. Eğer çıkan duman siyaha yakında o aracın yakıt sisteminde sıkıntı var ve araç gereğinden fazla yakıt tüketiyor demektir. Normalde hiç belirgin duman çıkmaması lazımdır. (Dizel araçlarda ilk çalıştırmada çıkan hafif siyah duman normaldir.) Eksozdan çıkan hafif su buharı gibi duman ve minik su damlaması normaldir.

* Ses kontrolü

Motor sıcak veya soğuk hangi şartlar olursa olsun yüksek oranda ses gelmemesi gerekir. Motordan gelen,vuruntu , salınım, tıkırtı gibi sesler özelliğini kaybetmiş veya deforme olmuş motor iç parçaları anlamına gelir. Eğer motordan ötme sesi geliyorsa buda gevşek kayış olduğuna işarettir. Dize olmayan bir araçtan gelen normalin üzerinde ki ses, sizi daima o araçtan uzak tutmalıdır.

* Kontrol paneli

Öncelikle motor devreye girdikten sonra siz emniyet kemerinizi bağlayıp, el frenini indirdiğinizde panelde yanar durumda bir lamba kalmaması lazımdır. Bu yanık durumda kalabilecek uyarılar, ABS, yağ seviyesi, yağ basıncı, motor arıza, şanzuman, vb...
İpucu; Kimi otomobillerin beyni 6 ay veya 15.000 kilometre sonra servis ziyareti yapılması konusunda programlanmıştır. Siz aracı satın aldıktan 3 ay sonra bakarsınız daha 5000 kilometre yaptıktan sonra servis ziyaret uyarı lambası yanmaya başlar. Böyle bir durumda tek yapmanız gereken serviste aracınızı bilgisayara bağlatıp sistemi resetletmektir.

* Test sürüşü

Test sürüşünü mümkün olduğunca uzun süre yapmaya çalışın, bu sürüş sırasında ani hızlanma ve durma ile şehir içi ve şehir dışı trafiğe çıkmaya çalışın. Unutmayın bunlar size yapılması zor şeyler gibi de gelse araç bedelini ödedikten sonra dönüşü olmadığı için baştan sıkıntıyı yaşayın ki sonra rahat edesiniz. Test sürüşlerini en başarılı kılan aynı otomobilden iki tane kullanabilmektir. Böylece aralarında ki farkı çok net görebilirsiniz. Eğer sürüş sırasında motorla ilgili bir şüpheye düşerseniz (ivmelenmeme, vibrasyon,tekleme,tutukluk,tıkırtı sesleri vb....) mümkün olduğunca bu tarz otomobili servis onayı ile almaya çalışın. Ya da acele etmeyin, dışarıda her zaman size uygun bir araç vardır. Satıcı daima size "bu fiyat bugün geçerli- başka alıcımda var" tarzı cümleler ile baskı yapacaktır. Siz şüphe durumunda alımınızı erteleyin.

* Mekanik ekspertiz

Mekanik ekspertiz sadece profesyonel uzmanlarca yapılması gereken ve alım kararının en önemli aşamasıdır. Bundan dolayı burada bu işin profesyonellerinin önüne geçip yanlış yönlendirme yapmak istemiyoruz.

* Yapılması ve yapılmaması gerekenler

Eksozundan siyah,gri veya mavimsi duman atan arabayı ALMAYIN. Sadece hafif su buharu şeklinde çıkış olan ve az su damlası normal sayılır.
Motorundan vuruntu veya anormal ses gelen otomobili ALMAYIN.
230,000 ve üzeri araç ALMAYIN , alıyorsanızdan muadillerinden %20 daha ucuza alın.
Arızası olduğunu bildiğiniz bir otomobili benim tanıdıklarım var nasıl olsa onlara yaptırırım diyerek ALMAYIN.
Ne olursa olsun yetkili servislere ekspertiz ücreti ödeyerek, uzmana incelettiğiniz araçları satın ALIN.

Alıntıdır.
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst