Saglikli iletisim Nasil Olur?

Şahmaran.

Admin
Admin
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
38.082
Tepki
50.395
Puan
113
Günlüğümü takip edenler bilirler; bu aralar “sosyal insan” kavramına takmış durumdayım . Bazı kavramları sizlerle aydınlatmaya çalışırken takıldığımız en önemli noktalardan biride insanların iletişim eksikliği oldu.



Bu eksikliğin değişik şekilleri sizlerinde başına gelmiştir. Bir ortama girdiğinizde insanlar birbirleri ile konuşurlarken siz bir kaç bile kelime edememekten yakınırsınız kendi kendinize. Sanki söyleyecek birşeyiniz yoktur onlara.



Yukarıda verdiğim küçük örnek her insanın başına gelmiştir
smilev.gif
bu bir sorundan ziyada sadece eksikliktir.



Bu eksikiliği giderebilmek için bazı teknikler geliştirilmiştir. Yazının devamında bu tekniklere kısaca değineceğiz.

a) Konum Değiştirme Yöntemi : Benzer uygulamalar benzer sonuçları doğurur. Aynı yoldan gidersek aynı yere varırız. Sonucu değiştirmek istiyorsak uygulamayı ve davranışı da değiştirmemiz gerekir. Örneğin
smilev.gif
konuşuyor*uz ve problem hala çözülmüyorsa o zaman konuşmayı sürdürmenin bir faydası yoktur. Hatta konuştukça durum daha da kötü olabilir. Böyle durumlarda konum değiştirmek gerekir demektir. Kısaca kaynak iken alıcı konumuna
smilev.gif
alıcı iken kaynak rolüne geçmektir.

b) Doğru İletişim Kurma Yöntemi: Kendini en kolay ifade etme yöntemi
smilev.gif
doğru konuşmak ve dürüst olmaktır. Bu teknik her devirde var olan ve sonsuza kadar yaşayacak bir iletişim tekniğidir. Yabancılar “Doğruluk en iyi politikadır”. İbn-i Sina: “Konuştuğunuzda daima doğruyu söyleyin
smilev.gif
ama her doğruyu her yerde söylemeyin
smilev.gif
” demiştir. Ne söylemek istediğimizi çok iyi bilmemiz ve doğru kelimeleri seçip kullanmamız gerekir. Doğruyu
smilev.gif
doğru zamanda doğru biçimde ifade edebilmektir.

c)Paralel İletişim Kurma : İnsanlar genel olarak kendilerine benzeyenlerden hoşlanır. Benzerlikler üzerinde yoğunlaşmak yakınlaşmaya
smilev.gif
farklılıklar üzerine odaklanmak ise çatışmaya ***ürür. Benzer davranış ve tutumla kurulan iletişime paralel iletişim veya ahenk kurma denilmektedir. Bu da göstermektedir ki
smilev.gif
dostluk kurup geliştirmek için ya karşımızdakiyle aynı ya da onun bakış açısıyla dünyayı görmek gerekmektedir.
Paralel iletişim
smilev.gif
iki farklı düşünceye göre değerlendirilmektedir. Birinci düşünce
smilev.gif
kişilerin iletilere duyarlılıklarının farklı olduğu düşüncesinden hareketle bireyleri üç tipe ayırmaktadır. Bunlar; dokunsal
smilev.gif
görsel ve işitseldir. Yani insanlar
smilev.gif
algı kanalları görme
smilev.gif
duyma veya dokunma konularında daha duyarlılar. Dolayısıyla görsel duyarlılığı olan bir kimse ile iletişimde bulunurken onun görselliğine hitap edecek unsurlar kullanmak gerekliliği savunulmaktadır. Böylece o kişiyle paralel bir iletişim kurulmaktadır. Aynı kişiye
smilev.gif
güzel ve süslü laflarla hazırlanmış iyi bir sözel sunum yetersiz kalacaktır. Aynı düşünceyle dokunsal hassasiyeti olan birisine belki hiçbir şey söylemeden ve göstermeden sadece koluna girmek
smilev.gif
sırtını sıvazlamak veya kucaklaşmak daha etkili olabilmektedir.



Paralel iletişim konusundaki ikinci yaklaşım aslında bu konuda temel olan yaklaşımdır. Psikolojide buna
smilev.gif
“Transaksiyonel Analiz” denilmektedir. Buna göre insan kişiliği üç alt benlikten oluşmaktadır.


Bu benlikler; Ana-baba benliği
smilev.gif
yetişkin benliği ve çocuk benliği şeklindedir. Bu benliklerin herbiri kayıtlı birer kaset olarak insan bilincinde yer etmiştir. Birey günlük yaşamında
smilev.gif
olay ve durumlar veya kişilerle ilişkilerinde bu benlik kasetlerini kullanır. İşte paralel iletişim
smilev.gif
karşılıklı iki kişi iletişimde bulunurken aynı benlik kasetlerini çalıyorlarsa mümkün olan
smilev.gif
aksi takdirde paralel olmayan bir iletişim söz konusudur.
Olaylara Yaklaşımda Kullanılan
smilev.gif
Kişiliğin Üç “Benlik” Durumu:

 
OP
Ş

Şahmaran.

Admin
Admin
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
38.082
Tepki
50.395
Puan
113
Anne-Baba (Ebeveyn) Benliğimiz: Kural koyan
smilev.gif
koruyucu
smilev.gif
eleştiren tarafımızdır. Diğer insanlara nasıl davranılması gerektiği konusunda öğütler veya emirler verir.
Yetişkin Benliğimiz: Bireyleşmiş ve akılcı yanımızdır. Gerçekliği dikkate alan
smilev.gif
veri toplayan
smilev.gif
değerlendiren
smilev.gif
analiz yapan ve mantıklı sonuçlar çıkaran tarafımız. Kişiliğin akılcı yanıdır. Dış dünyadan ve yukarıda belirttiğimiz diğer benliklerde gelen verileri kodlar
smilev.gif
işler ve gerçekçi bir şekilde bir davranış biçimi oluşturur.

Çocuk Benliğimiz: Duyguların ağır bastığı yanımızdır. Çocuk benliğimiz doğal çocuk ve uyarlanmış çocuk olarak ikiye ayrılır. Kişiliğimizin az gelişmiş ve çocuksu yanıdır. Doğal çocuk benliğimiz kişinin fiziksel ihtiyaçlarını gözetir. Tepkileri anlıktır. Eğitilmemiştir. Uyarlanmış çocuk benliği ise bağımlı ve eğitilmiş çocuktur.
Bir insan başka biriyle konuşurken kendi benlik durumlarının birinden
smilev.gif
karşısındakinin benlik durumlarından birine doğru konuşur. Burada beklediğimiz ya da öğrenilmesini istediğimiz iletişimdeki iki kişinin yetişkin benlik durumlarını kullanmalarıdır.


d)Doğru Dili Kullanma: Yerine göre
smilev.gif
“sen dili”
smilev.gif
“ben dili”
smilev.gif
” biz dili”
smilev.gif
“ego geliştirici dil” ve sevgi dili kullanılmalıdır. (Bu diller ve kullanımı ile ilgili bilgiler aile içi iletişim ünitesinde verilmiştir.)


e)İnsanları Değil Problemleri Karşımıza Alma: Kimilerine göre hayat
smilev.gif
bir sorun çözme sürecidir ve günlük yaşam
smilev.gif
bu sorunları çözmek için gösterdiğimiz çabalardan oluşur. Sorun çözerken insanları karşımıza alan bir tutum sergilediğimizde çatışma süreci başlar. Bu
smilev.gif
işleri zorlaştırır. Oysa kişileri bir tarafa bırakıp sadece soruna (davranışa) yöneldiğimizde daha çok işbirliği kurma ve geliştirme şansı yakalayabiliriz. Kişi hakkında değil
smilev.gif
durum (sorun) hakkında konuşmalıyız. Bu da
smilev.gif
başkalarıyla daha kolay iletişim kurmayı ve beraberinde daha kolay çözümü getirir. Örneğin; Duygulara değil
smilev.gif
davranışlara sınır getirmeliyiz. Öfkelenmen normal (anlayabiliyorum) ama cama/kapıya vurman uygun değil gibi.

f)Çatışmayı Değil
smilev.gif
Toleransı ve Uzlaşmayı Öğrenme: İnsanları koruyan gerginlikler değil
smilev.gif
esnekliklerdir. Bir düşünürün dediği gibi ” Sert olma kırılırsın. Yumuşak olma ezilirsin.” Esnek davranmayı öğrenmek iyi bir iletişim ve olumlu insan ilişkileri için gereklidir. Tolerans (esneklik) çatışmaları önler. Çatışma
smilev.gif
“Ben böyle dedim
smilev.gif
sen şöyle dedin ” gibi karşıdakini tökezletecek ve düşürecek horoz dövüşü tarzındaki davranışlardan (iletişimden) doğar. Dengede ise
smilev.gif
kısaca herkes tahteravallinin bir tarafında ve karşısındakinin düşmeyeceği şekilde davranmasıdır.
Çatışmayı çözmek için daima bir noktaya yoğunlaşmalı ve esas konunun dışına çıkılmamalıdır. Genellikle bir mesele tartışılırken başka meselelere geçilerek eski defterler karıştırılarak çözüm yerine yeni problemler yaratılır. Bu durum sorunu büyüterek ve karmaşıklaştırarak içinden çıkılmaz hale getirir.

g) Güvenli Tutum Sergileme ve Tutumunu Kontrol Etme: Tutum her şeydir ve her durum bizim davranışımıza göre şekil alır. Başkaları ile sağlıklı iletişim kurmak isteyen kişinin yapabileceği en önemli davranış doğru iletişim kurmaktır.
Karşımızdakinin ne söylemesini istiyorsak
smilev.gif
ona
smilev.gif
öyle söylemeli ve davranmalıdır. Bir insanın bize “Evet” veya “Hayır” demesinde bizim onunla kurduğunuz iletişim
smilev.gif
belirleyici olmaktadır.


İnsan davranışları
smilev.gif
genellikle psikolojideki karşılılık ilkesine göre işler. Bunun sonucu olarak
smilev.gif
karşımızdakilerin davranışlarını
smilev.gif
büyük ölçüde bizim onlara gösterdiğimiz davranış belirlemektedir. “Saldırgan”
smilev.gif
“Çekingen” yoksa “Güvenli tutum” mu sergiliyorsunuz? Alacağımız tepki
smilev.gif
bu tutumlardan hangisini gösterdiğimize bağlı olarak değişecektir. Mevlâna
smilev.gif
“Dünya aksi seda veren bir dağa benzer
smilev.gif
ona ne gönderirseniz size
smilev.gif
aynısını gönderir” der. Bu üç tutumun iletişim açısından sonuçlarına bir göz atalım.


· Saldırgan tutum: Kendini koruma adına başkalarının haklarına zarar verecek biçimde davranmadır. Saldırgan
smilev.gif
istekleri tehlikeye girdi mi
smilev.gif
elde etmek için saldırıya geçer ve karşımızdakine zarar verir. Kendisi de zarar görür. Kendi sınırlarına duyarlı ancak muhatabının sınırlarına karşı duyarlı değildir. Genelde cezalandırıcı
smilev.gif
düşmanca
smilev.gif
suçlayıcı ve aşırı talepleri vardır.


· Çekingen tutum: Gerçek duygularını saklar ve sırf sorun çıkmasın diye haklarından
smilev.gif
fedakârlık eder. Çoğunlukla sadece kendisi zarar görür. Sınırlarını koruyamaz. Sonuç kötü iletişim ve bozuk insan ilişkileri.



 
OP
Ş

Şahmaran.

Admin
Admin
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
38.082
Tepki
50.395
Puan
113
· Atılgan (güvenli) tutum: Etkileşimde bulunulan kişiye karşı duyarlı olmaktır. Hem kendi haklarına hem de başkalarının haklarına saygılıdır. Sınırlarının farkındadır. Kendi sınırını korur. Kimsenin sınırına tecavüze kalkışmaz. İsteklerini ve duygularını dürüstçe belirtir. Sonuç iyi iletişim ve sağlıklı insan ilişkileri.

h)Aynı Anda İki İşi Birlikte Yapmaya Kalkışmamak: İnsan genellikle
smilev.gif
iki işi aynı anda tam olarak yapamaz. Bir iş yaparken birinin bize söylediklerini anlayamayabiliriz. Nitekim böyle bir durumda anne-babamız “oğlum/kızım su istemiştim” der
smilev.gif
oysa biz
smilev.gif
böyle bir şeyi asla hatırlamıyoruzdur. Yalnız bir konuya yoğunlaşıp ve tek bir iş yapmalıyız.

I) Öfkeli İken İletişim Kurmama: Doğru ve etkili bir iletişim
smilev.gif
uyanık ve bilinçli bir halde iken gerçekleşendir. Soğukkanlı olup. Öfkeli anlarda iletişim kurulmamalıdır. Kızgınlık ve öfke
smilev.gif
düşünme etkinliğini zayıflatan bir duygudur. “Kötülük
smilev.gif
düşünceye öfke bulaştığında doğar. ” ve “Hırs gelir göz kararır; hırs gider yüz kızarır
smilev.gif
“sözleri bu yargıyı desteklemektedir.


i)Yargılamama
smilev.gif
Durumu Açıklama Ve Duygularını Anlatma: Duyguların ifade edilmesini öğrenmeden etkili bir iletişim kurmak zordur. Duygularını ifade edebilen onları biriktirmez. Biriktirilen duyguların şiddeti artar. Bazı insanlar sadece olumsuz duygularını ifade etmede ustalaşmışlardır. Oysa önemli olan
smilev.gif
olumsuz duygular kadar olumlu olanlarını da
smilev.gif
ifade etmektir. Olumlu ve olumsuz duyguları ifade ederken
smilev.gif
kendimizi kontrol etmeliyiz.
Tenkit yapmadan
smilev.gif
insanları yargılamadan onları anlamaya çalışmalı sadece o konudaki duygularımızı anlatmalıyız. Hata değil
smilev.gif
çare bulmalı
smilev.gif
sadece soruna değil
smilev.gif
çözüme de odaklanmalıyız. Hata bulmak
smilev.gif
eleştirmek ve yargılamak iletişimi koparmanın en kestirme yollarındandır.

k)İletişimde K.O.D. Tekniğini Uygulama: Bu teknik
smilev.gif
Kabul
smilev.gif
Onay ve Değer sözcüklerinin baş harflerinin bir araya getirilmesi ile oluşturulan bir kelimedir. Tekniğin özü
smilev.gif
insanları olduğu gibi kabul et ve onlara değer ver olumlu davranışlarını onayla.
Bizler
smilev.gif
söz ve davranışlarımızla çevremize üç temel mesaj veririz. Bunlar: “Kabul”
smilev.gif
“Red” ve “Umursamama” mesajlarıdır. Yani
smilev.gif
çevremizdekilerle kurduğumuz iletişim ve ilişkilerde
smilev.gif
gizliden onlara
smilev.gif
ya “Senin farkındayım
smilev.gif
seni kabul ediyorum
smilev.gif
benim için değerlisin
smilev.gif
önemlisin
smilev.gif
“mesajı veririz
smilev.gif
ya da. “seni umursamıyorum
smilev.gif
benim için sen yoksun (reddediyorum)
smilev.gif
hiçbir kıymetin yok”mesajı veririz. K.O.D. tekniği kısaca bu temel anlayış üzerine kurulmuştur.


Bu kavramları kısaca açıklayalım:


* İnsanları olduğu gibi kabul etmeliyiz.” Çünkü kabul edilmek tüm insanların temel ihtiyaçlarındandır. Kabul
smilev.gif
bir insanın kendi olma hakkına saygıdır. Bu dünyada değiştirme kudretine sahip olduğumuz tek kişi var. O da
smilev.gif
kendimiz. Başkasını değiştirmeye kalkmak boş bir çabadır. Mademki değiştiremiyoruz o kabul edip ve benzersizliğine saygı duymalıyız.




* Olumlu davranışları onaylamalı
smilev.gif
onay ifadeleri kullanmalıyız.” Olumlu davranışları onaylamak kısacası onay görmek insanı olumlu yönde geliştirir
smilev.gif
Onaylamak
smilev.gif
kişinin güzel yönlerine odaklanmayı gerektirir. Bir tv. Programında
smilev.gif
Prof. Dr. Üstün Dökmen
smilev.gif
“Eşim bana
smilev.gif
sen ne güzel köfte pişiriyorsun dediğini ve o gün bu gündür
smilev.gif
evde köfteleri hep kendisinin pişirdiğini” anlatmıştı. Onaylanan kişi
smilev.gif
iyi bir iş yapma ya da başarmanın mutluluğunu yaşar.



 
OP
Ş

Şahmaran.

Admin
Admin
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
38.082
Tepki
50.395
Puan
113
* İnsanlara ve tüm canlılara değer vermeliyiz.” Değerli olmak
smilev.gif
değer verilmek tüm insanların ortak hedefidir. O halde insanlara değer verdiğimiz
smilev.gif
onlara gösterilmelidir. Aslında değer vermek saygının bir sonucudur. Saygıda kusur etmeyenler sevilir. Değer gören insan
smilev.gif
değerli olmaya çalışır. İnsanları ayakta karşılamak
smilev.gif
bekletmemek
smilev.gif
teşekkür etmek vb. tüm olumlu davranışlar değer vermenin ve saygının bir sonucudur. Hiç kimse sıradan kişi gibi algılanmak istemez. Çünkü her insan kendini mühim ve mükemmel olarak görür.


* Ortak İhtiyaçlara Yönelik Olma: İletişimde önemli olan bir konu da
smilev.gif
mesajın iletişimde bulunanların ihtiyaçlarına yönelik olmasıdır. Sürdürülebilir iletişim
smilev.gif
karşımızdakinin ihtiyaçlarına yönelik olduğu sürece mümkündür. Gerçekte ise
smilev.gif
kurulan iletişimden
smilev.gif
her iki taraf karşılıklı yarar sağlamalıdır (kazan/kazan tutumu). Tek taraflı ve çıkar ilişkisi üzerine kurulu iletişim
smilev.gif
sağlıksızdır ve uzun sürmez. Unutmayalım ki
smilev.gif
iletişim ortak noktalar üzerinde sürdürülebilir.


* İlgi Gösterme
smilev.gif
İlginç Olma ve İletişimi Sürdürme: İlgi görme isteği tüm insanlarda ortaktır. Maslow’un yaptığı ihtiyaçlar hiyerarşisine göre
smilev.gif
fizyolojik ihtiyaçlardan sonra gelen önemli bir ihtiyaçtır
smilev.gif
“‘ilgi görme ihtiyacı”. Bir bakıma
smilev.gif
açlık ve barınmadan sonra gelir. Sonuç olarak
smilev.gif
tüm insanlar ilgi görmek ister ve özel ilgiden hoşlanır. Ancak nedense çok az insan
smilev.gif
ilgi görmenin tek yolu olan ilgi göstermeyi seçer. Oysa ilgi gösterme
smilev.gif
iletişim başlatmanın en kestirme yoludur. Doğal olarak iletişim sürdürmenin de. Çünkü insanlar arasındaki iletişimi sürdürme onların bir birlerine karşı ilgilerini canlı tuttuğu sürece devam eder. İnsanlarla ilişkilerinde ilginç olabilenler her zaman ilgi çekerler. “Sıradanlık yegâne suçtur.”. Sıradanlık ilişkileri öldürür. İletişim kurmak kadar sürdürmek de önemlidir. Bunun için
smilev.gif
ilgi göstererek yardımcı olmak
smilev.gif
örneğin
smilev.gif
ilgilendiği konularla ilgili kartlar yollamak
smilev.gif
teşekkür mektupları yazmak
smilev.gif
davetlere katılmak faks ve elektronik posta ile iletişim kurmak iletişimin sürdürülmesine yardımcı olacak bazı yöntemlerdir.
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst