Ölüm sonrası en üzücü an hangisi?

nk83

Admin + Sitenin Hikaye Yazarı
Admin
Katılım
24 Ağustos 2010
Mesajlar
63.291
Tepki
83.528
Puan
113
Konum
İstanbul

648976_detay.jpg


Ölüm sonrası en üzücü an hangisi?

“En İyisi”nin (“The Greatest”) DVD’si raflarda! Kerem Akça yazdı...

Beklenmedik bir kazada oğullarını kaybeden bir çiftin, onun hamile sevgilisiyle tanışmalarıyla birlikte darmadağın olan yaşamlarının öyküsü. Kısacası ‘geçmişten gelebilecek en çarpıcı acı’nın bir dışvarumuyla yüzleşiyoruz burada. Basit bir ‘dramatik motivasyon’un nasıl oyuncu, karakter ve diyalog katkısıyla zeki bir melodram iskeleti kurabileceğinin bir özeti karşımızdaki. “En İyisi”, sinemayı bilen bağımsız bir yönetmenden ve çarpıcı bir cümleden güç alarak amacına ulaşıyor. Bu durum da filmi izledikten sonra ‘buruk bir yürek’ ile köşemize çekilmemizi sağlıyor.

Aslında kaç yaşında olursa olsun çocuklarını kaybetmiş bir ailenin hikayesini anlatmak sinemada fazlaca karşımıza çıkmıştır. Bunun da genelde baba-oğul-anne-kız çerçevesinde aile portresine gözünü çeviren melodram formatının bir ‘formül’ü olduğu söylenebilir rahatlıkla. “En İyisi” (“The Greatest”, 2009) ise Shana Feste’nin bu kavramsal ve tarihsel bütünlüğe ya da geleneğe el attığı eseri.

Melodramın dengelisidir doğru olan...

Bu konuda önemli olan, melodramın duygu sömürüsüne açılan yollarında kaybolmaktan ziyade, dili, oyunculukları, müziği ve daha nicesinin eşliğinde ‘dengeli bir yapı’ kurabilmektir. Zira yönetmenin fazlaca “Kramer Kramer’e Karşı” (“Kramer vs. Kramer”, 1979), “Aşk Hikayesi” (“Love Story”, 1970) gibi 70’lerin bu konudaki becerikli işlerini akla getirdiği söylenebilir. Beyaz ton, oyuncu yönetimi odaklı stil, minimalize edilmiş müzik ezgisi ve durağan bir anlatı. İşte sarsıcı hikayesinden böylesi bir oluşumla sonuca ulaşmış “En İyisi”.

Rahatlıkla bir yönetmenlik becerisi olarak görülebilecek eserin karışımının tutmasında Carey Mulligan, Pierce Brosnan, Susan Sarandon, Aaron Johnson ve Michael Shannon’a da bir pay vermek lazım. Zira yapıtı bu noktaya ulaştırıp son yıllarda “Parktaki Kız” (“The Girl in the Park”, 2008), “Kesişen Yollar” (“Reservation Road”, 2007), “Aşk Tarifi” (“No Reservations”, 2007) gibi filmlerde gördüğümüz soğukkanlı karakter dramasına meyletmesini sağlayan en kritik bileşenler onlar.

Karakterler ve oyuncular üzerinden kurduğu duygusal etkileşim çok sahici

Bu noktada filmin kayıplar ile ilgili son derece detaylı karakter ve hikaye kurgusu incelemeleriyle hedefine ulaştığı söylenebilir. Aslında bir kaza sonucu oğullarını kaybeden ailenin, ondan hamile 18 yaşındaki kız ile etkileşimi bu noktada birincil iç burkucu an. Zira Brosnan’ın baba karakteriyle neredeyse ‘metres’ durumunda gezmeye başlayan bu genç karakterin, Sarandon-Brosnan arasındaki duygusal yapıyı da darmadağın etmesi doğal bir süreç.

Yönetmenin ilk iki kareyi seks ve kazaya ayırdıktan sonra cenazenin ardına arabada bir kenarına kardeşi, bir kenarına anneyi alan Pierce Brosnan’ın plan sekansını yerleştirmesi aslında her şeyi anlatıyor. Burada ana mesele bembeyaz ruhların hiçbir şey konusunda sıkıntı yapmadan gerçek anlamda nasıl bu acıdan mustarip bir noktaya ulaştıklarını masaya yatırmak. Son derece dengeli ve orta plan odaklı anlatının, hikayenin merkezindeki duyguyu ruhumuza doğrudan geçirdiği de çok açık.

Peki ya ölen oğlunuzun hamile sevgilisi çıkagelseydi?

Bu bağlamda “En İyisi”, sadece spor filmi ya da biyografi gibi duran isminden çekecek bir eser. Onun dışında dengeli bir melodram olarak ailelerdeki çocuk sıkıntısını keskin bir olay örgüsüyle kavramayı beceriyor. Bu noktadan açıldığı anlarda ise belli sorular soruyor: ‘Ölen oğlunuzun bile görmediği bebeğini siz görmek ister misiniz?’, ‘ölen oğlunuzu katleden şoför ile nasıl bir ilişki kurarsınız?’, ‘ölen oğlunuzun 18 yaşındaki ilk sevgilisi ile iletişiminizi nasıl ayarlarsınız?’, ‘ölen oğlunuzun hamile sevgilisi çıkagelseydi ne yapardınız?’ .

“En İyisi”, kalıcı bir eser değil belki. Ancak filmin, bu duygusal ikileme açılan kafa kurcalayıcı sorulardan bir tutam sunduğuna şüphe yok. Üstüne üstlük seyirciyi alt metinlere dalıp bu etkileşimi araştırmaya yönlendirmekte bir hayli becerikli Shana Feste. Filmin dengeli yapısı konusunda kendisinin yönetmenlik sanatından büyük destek gördüğü de tartışılmaz bir gerçek.

Künye:

En İyisi (The Greatest)
Yönetmen: Shana Feste
Oyuncular: Carey Mulligan, Pierce Brosnan, Susan Sarandon, Aaron Johnson, Michael Shannon, Zoe Kravitz
Süre: 97 dk.
Yapım yılı: 2009

Habertürk
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

    Üst