Irgandi Köprüsü - Bursa
İnsanlar, medeniyetin temellerini attıklarından bu yana ulaşımı sağlamak için köprüler inşa etmişlerdir. Geçit vermez nehirler hatta denizler, köprüler aracılığıyla aşılmıştır.
Dünya üzerinde, birçoğu tarihi özellikler taşıyan köprüler vardır. Ama bunlardan dört tanesi unique yani eşsizdir; çünkü bu köprüler sadece geçiş için yapılmamıştır.
Bir köprü düşünün ki üzerinde onlarca dükkân bulunan bir çarşı olsun, ahırları depoları hatta ibadethanesi bulunsun... Böyle bir mekâna herhalde sadece köprü demek eksik bir tanımlama olur; bu, daha çok köprü üzerine kurulmuş küçük bir mahalle sayılmalıdır.
Dünyada dört örneği var demiştik bu köprülerin; ikisi İtalya'da: Floransa'daki Ponte Vacchio ve Venedik'teki Ponte Rialto. Diğer iki örnek ise Osmanlı mirası; biri Bulgaristan'daki Lofça şehrinde bulunan Osma köprüsü, diğeri ise Bursa'daki Irgandı.
Çarşılı dört köprü içinde yükseklik ve mimari özellikler bakımından en metin ve latif olan, kuşku yok ki Irgandı Köprüsü. 846/1442 yılında zamanın tüccarlarından Pir Ali oğlu Muslihuddin Efendi tarafından yaptırılmış. Kaynaklara bakılırsa üzerinde tam 31 dükkân, bir mescit ve iki tane de ahır bulunmaktaymış. Bursa'ya büyük hasar veren ünlü 1855 depreminde, Irgandı köprüsü de epey zarar görmüş. Lakin 1922 yılında Bursa'dan kaçmaya başlayan Yunan işgal güçleri, bu şaheseri bomba ile yıkmışlar. Daha sonra alelade bir yol haline gelmiş Irgandı.
Neyse ki, Bursa'nın tarihî mirasına sahip çıkmayı temel misyon kabul etmiş Osmangazi Belediyesi, 2005 yılında Irgadı Köprüsüne el atmış ve eski resimlerden yararlanarak tekrar inşa etmiştir. Şu anda üzerinde, geleneksel sanatlarla uğraşan üstatlara hasredilmiş dükkânların ve tarihten zayıf da olsa bir nefes tadabileceğimiz birkaç kahvehanenin yer aldığı Irgandı, Bursalıların ve Bursa'ya gelenlerin görmesi gereken bir mekân.
Tarihi Irgandi Köprüsü

Restoreden önce

Simdiki hali


Alintidir
İnsanlar, medeniyetin temellerini attıklarından bu yana ulaşımı sağlamak için köprüler inşa etmişlerdir. Geçit vermez nehirler hatta denizler, köprüler aracılığıyla aşılmıştır.
Dünya üzerinde, birçoğu tarihi özellikler taşıyan köprüler vardır. Ama bunlardan dört tanesi unique yani eşsizdir; çünkü bu köprüler sadece geçiş için yapılmamıştır.
Bir köprü düşünün ki üzerinde onlarca dükkân bulunan bir çarşı olsun, ahırları depoları hatta ibadethanesi bulunsun... Böyle bir mekâna herhalde sadece köprü demek eksik bir tanımlama olur; bu, daha çok köprü üzerine kurulmuş küçük bir mahalle sayılmalıdır.
Dünyada dört örneği var demiştik bu köprülerin; ikisi İtalya'da: Floransa'daki Ponte Vacchio ve Venedik'teki Ponte Rialto. Diğer iki örnek ise Osmanlı mirası; biri Bulgaristan'daki Lofça şehrinde bulunan Osma köprüsü, diğeri ise Bursa'daki Irgandı.
Çarşılı dört köprü içinde yükseklik ve mimari özellikler bakımından en metin ve latif olan, kuşku yok ki Irgandı Köprüsü. 846/1442 yılında zamanın tüccarlarından Pir Ali oğlu Muslihuddin Efendi tarafından yaptırılmış. Kaynaklara bakılırsa üzerinde tam 31 dükkân, bir mescit ve iki tane de ahır bulunmaktaymış. Bursa'ya büyük hasar veren ünlü 1855 depreminde, Irgandı köprüsü de epey zarar görmüş. Lakin 1922 yılında Bursa'dan kaçmaya başlayan Yunan işgal güçleri, bu şaheseri bomba ile yıkmışlar. Daha sonra alelade bir yol haline gelmiş Irgandı.
Neyse ki, Bursa'nın tarihî mirasına sahip çıkmayı temel misyon kabul etmiş Osmangazi Belediyesi, 2005 yılında Irgadı Köprüsüne el atmış ve eski resimlerden yararlanarak tekrar inşa etmiştir. Şu anda üzerinde, geleneksel sanatlarla uğraşan üstatlara hasredilmiş dükkânların ve tarihten zayıf da olsa bir nefes tadabileceğimiz birkaç kahvehanenin yer aldığı Irgandı, Bursalıların ve Bursa'ya gelenlerin görmesi gereken bir mekân.
Tarihi Irgandi Köprüsü

Restoreden önce

Simdiki hali


Alintidir